Tryck som samtidskonst

Norrbottensteaterns foajé var smockfull med folk i går kväll, men det var inte scenkonst utan tryckkonst som var orsaken. Luleå är den näst sista orten för vandringsutställningen "Bindefelds bästa brev" med ett urval av festfixarens inbjudningskort. Vernissagen var inte öppen för allmänheten, men det är utställningen som pågår till och med 18 maj.

Ett av alla ovanliga inbjudningskort som Ola Johansson designat och Micael Bindefeld postat är rena gräsmattan."Jag hittade materialet på botten i en Ica-butiks fruktdisk, klippte ut en bit och tog reda på att en tysk fabrik tillverkade det. Sedan beställde vi metervis och använde till inbjudningar för en sommarfest.", berättar Micael Bindefeld.

Ett av alla ovanliga inbjudningskort som Ola Johansson designat och Micael Bindefeld postat är rena gräsmattan."Jag hittade materialet på botten i en Ica-butiks fruktdisk, klippte ut en bit och tog reda på att en tysk fabrik tillverkade det. Sedan beställde vi metervis och använde till inbjudningar för en sommarfest.", berättar Micael Bindefeld.

Foto: Stellan Herner

LULEÅ2008-05-09 06:00
Pr-konsulten Micael Bindefeld och formgivaren Ola Johansson har samarbetat med varandra och Posten i 22 år. Under tiden har de oavbrutet testat både tryckets och postväsendets möjligheter och begränsningar. 20-årsjubileet firades med en utställning i Malmö och urvalet av "Bindefelds bästa brev" blev en sådan publiksuccé att Posten ville visa samlingen på fler orter. Att Luleå är en av dem, har utflyttade Lulebon Ola Johansson sett till. Han har inte bara designat de flesta inbjudningskorten, utan också den mobila utställningens utformning.
Vill stoppa mejl
- För mig var det självklart att utställningen skulle visas i Luleå, men jag fick kämpa för att få alla andra att gå med på det. Trots att jag flyttade härifrån 1980, när jag var 18, kändes det fel att åka till någon annan norrländsk stad istället.
Publikrekord slogs i Stockholm, Göteborg och Västerås och intresset i Luleå verkar också vara på topp. Sedan återstår Jönköping, eventuellt blir det en fortsättning till hösten. Under utställningsperioden på Postmuseum i Stockholm kom till exempel 56 000 besökare och Ola Johansson tror inte att publiktillströmningen beror på kändisfaktorn, utan på en allmänt utbredd tekniktrötthet.
Perfektionister
- Jag tror att folk tycker det känns skönt att få se lekfullheten, samtidigt som de är nyfikna på en värld som inte alla kan ta till sig. Själv hoppas jag att utställningen kan inspirera människor till att skicka fysiska brev istället för att mejla. Jag vill sätta stopp för inbjudningar per mejl, särskilt om det gäller bröllop och dop! säger Ola Johansson, som är grundare av design- och konceptbyrån Destrito.
Han och kompisen/affärspartnern Micael Bindefeld har varit med vid varje vernissage på de olika orterna. De har inga planer på att upphöra med sitt nära samarbete och båda tycker det är toppen att den andre är perfektionist.
- Ola har formgett min bok också. Han värnar om minsta detalj och därför blir helheten bra. Jag är likadan och tillsammans utmanar vi varandra till kreativa lösningar i toppklass. Vi släpper aldrig ifrån oss något utan att kvalitetssäkra det först, säger
Micael Bindefeld.
Ändå är han aldrig helt nöjd med vad han åstadkommer, utan drivs alltid till att försöka bräcka sina egna prestationer.
- Jag har svårt för att slå mig själv för bröstet, det är samtidigt min drivkraft.
En ytlig värld
Micael Bindefeld tror att det massiva intresset för utställningen beror på att folk tror att en värld som man inte befinner sig i är häftigare och lyxigare än den är. Han har arrangerat 250 fester under årens lopp och i utställningen ingår "63 av de roligaste, vackraste och knäppaste" inbjudningskorten.
- Jag är stolt över att se allt det här samlat, men det var svårt att välja ut vilka kort som skulle med. Ola och jag har inte riktigt samma smak, hans är mer stilren och jag vill bara vräka på. Dessutom kan jag historien om varje kort jag ser, säger Micael Bindefeld och börjar berätta rena kortnovellerna om hur han hittat material och hur Posten postade heliumfyllda ballonger.
- Vi är stilpoliser och båda är självlärda. I dag kan jag allt om tryck och vill använda mina kunskaper och erfarenheter till helhetskoncept. Jag gillar att jobba med Micael för att vi alltid hittar nya saker att prova. Vi tror att allt går om man bara vill, säger Ola Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!