När Karin Enberg fick sin önskeregissör Frej Lindqvist till ett nytt engagemang hos Norrbottensteatern, ville hon höja svårighetsgraden från komedi till fars.
Vårens val för stora scenen blev därför en riktig utmaning för både regissör, ensemble och scenbyggare. "Kaos i kulissen" är den norrbottniska uppsättningens titel på originalets "Noises off", som annars brukar få heta "Rampfeber" på svenska.
Frej Lindqvist gjorde tre uppsättningar med Norrbottensteatern på 1990-talet och 2011 blev det stor succé med den sex timmar långa "Alla älskar Norman". Då slog bland andra Maria Edström, recensent för radioprogrammet Kulturnytt i P1, fast att man i Norrbotten är "bäst i landet på att spela komedi."
Delar av samma ensemble är nu med i den nya uppsättningen.
- Att få sådana omdömen är både smickrande och provocerande. Hur ska man hålla ställningarna?
- Vi valde farsens Queen Nancy eller Titanic, båda möjligheterna finns, säger Frej Lindqvist.
Han förklarar att i "Norman" kunde skådespelarna bitvis vila i rollerna. I den nu aktuella pjäsen finns ingen vila, bara den ultimata förnedringen för farsaktörer, som han uttrycker det.
- Manuskriptet är genialt och kräver total uppmärksamhet. Frågan är om det går, det råder delade meningar om det.
Svårspelad
Frej Lindqvist tycker att Frayns pjäs från 1982 tydligt visar skillnaderna mellan komedi och fars - och den ökade svårighetsgrad som det sistnämnda innebär.
- Klarar vi det kommer alla att vara lyckliga. Då kan vi säga att vi tagit oss ett steg vidare i vår teaterutbildning!
Handlingen är kaosartad och utspelas i denna version bland skådespelarna vid Norrbottensteatern på 70-talet, som repeterar en fars som de borde ha sagt nej till att befatta sig med.
Alla spelar alltså två roller var, dels sig själva och dels en roll i pjäsens pjäs. Publiken får vara med framför den ena scenen och bakom den andra, så att säga.
- Att allt detta kan orsaka problem i ensemblen står klart, säger Frej Lindqvist (bilden) utan att precisera om det är den fiktiva eller den reella ensemblen han menar.
Pjäsens första akt är en generalrepetition inför premiären i Luleå, andra akten utspelar sig tre månader senare när turnén går till Haparanda.
- Det är här allt sker på dubbla plan och man kan få regelbundna blodstörtningar, beskriver Frej Lindqvist lika dubbeltydigt.
När akt tre gör turnéstopp i Jokkmokk har ytterligare steg åt ett visst håll tagits:
- Då är vi nära döden! beklagar sig regissören som för övrigt är öppen för offentligt scensamtal på Norrbottensteatern 29 januari.
Karin Enberg tycker att sensmoralen i "Kaos i kulissen" kan vara nyttig för alla att ta till sig.
- Pjäsen går ut på att istället för att förföras av grupptryck borde vi stå för vem vi är. Den är också en viss kritik mot oss som gör teater och hur vi framställer folk, inte minst hur vi behandlar våra skådespelare i det offentliga ljuset.
- Att försöka rädda något man inte borde rädda är också en vanligt förekommande situation.
Men det hela handlar absolut inte om någon slags psykologisk realism, understryker hon:
- Nej, det här är en mycket välskriven fars som kräver millimeterprecision i agerandet. Den är rena matematiken och det är bara att öva, öva, öva, tills allt sitter.
Premiären är sista lördagen i februari.
Populär pjäs
Första lördagen i samma månad har vårens turnerande uppsättning "Apatiska för nybörjare" premiär i Luleå - samtidigt har Stockholms stadsteater premiär på samma pjäs av Jonas Hassen Khemiri. Den bygger på Gellert Tamas bok om de apatiska flyktingbarnen, vars föräldrar beskylldes för att medvetet ha försatt dem i tillståndet för att få stanna i landet i mitten på förra årtiondet.
Teaterhögskolans förstaårsstudenter medverkar som skådespelare tillsammans med teaterns Lars Paulin.
- Den här pjäsen har också gått på Folkteatern i Göteborg där den hade urpremiär.
- I vårt uppdrag ingår att vara samhällsengagerande och prata om saker som är oroande, därför valde vi den, säger Karin Enberg.
Turnéplanen är inte klar, men några av orterna har spikats, bland andra Älvsbyn.
Humorutbildning
Linda Wincent i Norrbottensteaterns fasta ensemble har skrivit sin debutpjäs "Mullis och Blixten" för barn i 3-5-årsåldern. Urpremiären sker i mitten av april.
- Pjäsen handlar om skuldkänslor och om vad man kan och får göra. Etik och moral för små barn kan man säga, fast vi inte uttrycker det så, säger Karin Enberg.
Linda Wincent har gjort en sagobok också, men den är inte utgiven ännu.
- Hon och Linda Birgersson ska spela de båda karaktärerna, varav den ena "uppfostrar" den andra hela tiden.
Karin Enberg berättar också att Linda Wincent dels gått en skrivarkurs, dels en humorutbildning med Gösta Ekman som lärare.