Norrbottensteatern arrangerar för första gången i år länets hittills största scenkonst-festival för barn och unga. Den pågår hela veckan, med 42 föreställöningar och gästspel av 18 ensembler från de nordligaste delarna av Norge, Finland, Ryssland och Sverige, samt Sapmi.
Teater Mila, en fri teatergrupp med säte i Gammelstad och Burträsk, har en grundare som även fungerar som teaterdirektör, skådespelare och manusförfattare. Han heter Robert Markström och för klasserna från Mårängskolan spelade han upp sin enmansföreställning "Den tappre lille skräddaren" som bygger på bröderna Grimms saga med samma namn. I tre kvart gestaltade han nio rollfigurer med olika karaktärer, helt utan rekvisita och scenografi, utan att staka sig en enda gång.
- Jag har spelat den här uppemot hundra gånger. Vi brukar ha igång fyra sagor samtidigt och då är åtta personer engagerade, vilket motsvarar två och en halv eller tre heltidstjänster. Det är lätt att turnera i det här lilla formatet, sa Robert Markström till PT efteråt när barnen omringade honom för att deras lärare skulle fotografera dem tillsammans.
En välkommen bussresa
Alla vuxna teaterfestivalbesökare blev minst lika förtjusta som barnen över den färgglatt festsmyckade foajén. Hela idén med att erbjuda gratis bussturer för skolelever i alla åldrar från samtliga 14 kommuner i länet, har fungerat som en riktig humörhöjare, enligt bland andra Mårängsskolans klasslärare Kristina Pettersson:
- Vi har verkligen sett fram emot det här. Många barn har aldrig varit på en riktig teater och det är bra att vi inte behöver tänka på kostnaden. Tisdag är det ettornas tur att åka hit.
Roliga dockor
Nästa busslast hade med sig barnen från Norrfjärden och Öjebyn, som fick se Murmansk länsteaters dockteater framföra sin uppsättning av den ryska folksagan "Gåsungen" från 1936. Ensemblen på sex personer såg ut som levande souvenirdockor i folkdräktsliknande kläder. Förutom att agera själva gav de liv åt sina motspelare - de "riktiga" dockorna - samt spelade dragspel, flöjt, skedar och något slags ryska kastanjetter.
De fick också med sig publiken på äventyret med den av räven bortrövade gåsungen och även denna gång blev det uppskattade 50 minuter. Replikerna framfördes i svensk översättning - hur vältaligt som helst.
- Jag tycker det var jättebra, därför att det var mycket musik med, sa Ida Fjällström efteråt.
- Dockorna gillade jag mest. Särskilt igelkotten som alltid skulle vila och vargen som ville dansa, sa David Olofsson.
Julia Johansson och Sanna Ovefalk höll med och konstaterade kort men samstämt:
- Bra!
Planerna på att göra teaterfestivalen till en biennal, så att den återkommer vartannat år, tycks av de positiva reaktionerna att döma ha fått fäste också hos publiken redan från första dagen.
Cirkus, föreläsning
Vid kvällens formella invigning framförde Norrdans (med säte i Härnösand) "Svansjön". En fri och ovanlig tolkning av folksagan, som Marina Steinmo dramatiserat. Anders Ortman har kombinerat sin egen nyskrivna musik med omarbetning av Tjajkovskijs välkända. Fyra skådespelare och åtta dansare har koreograferats och regisserats av Kajsa Giertz. Föreställningen ges även i dag, vid lunchtid.
Sedan fortsätter festivalen med kringaktiviteter och mera teater. Publiken kan förutom redan nämnda stifta närmare bekantskap med Ögonblicksteatern, Rovaniemi Theater, Giron Samiska teatern, Profilteatern, Ung Cirkör, Tornedalsteatern, Teater Scratch, Teatetteri SudenEnne, Ferske Scener, UngHästen, Riksteatern, Lule Stassteater, Watt danskonstnärerna i Wasa, samt Dockteater Månstjärnan från Umeå. Finalen på söndag är ett måste för alla som missat Norrbottensteaterns musikal "Snövit". Det lär vara sista chansen att se den.
Ett annat hett tips är Rasmus Lindbergs "Den som lever får dö". Ett triangeldrama om liv och död, som vänder sig till gymnasieungdomar. Jämtlands musik och teater ska också uppträda på en stor teaterfestival i Köpenhamn med pjäsen.