Matteis operafestival lockar vinterturister

I kväll är det premiär för Matteifestivalens konsertanta version av Mozarts opera Don Giovanni. Mahler chamber Orchestra med dirigenten Daniel Harding är, lika väl som den sjuhövdade ensemblen, så bekanta med både partitur och libretto att det i princip bara är de sceniska inslagen som måste repeteras.

Peter G Georgsson och Tomas Jönsson.

Peter G Georgsson och Tomas Jönsson.

Foto: Robert Lundberg

LULEÅ2009-01-08 06:00
Händelserna i denna moderna uppsättning av Don Giovanni utspelar sig i ett samtida Luleå och berättar mer om Peter Matteis liv än om operans huvudperson, enligt förhandsinformationen. Han regisserar för övrigt själv. Operan sjungs på italienska, med textmaskin som översätter till svenska.
Medan den tillresta publiken från olika länder i världen och olika håll i landet underhållits med olika turistpaket, har den regionala och lokala publiken kunnat glädja sig åt extra biljetter att rusa till då paketen inte sålt lika bra som förväntat.
Lokal inriktning
Den som sörjer allra minst för att det blivit så sägs vara Peter Mattei själv, som enligt staben runt omkring honom hela tiden velat rikta in sig på Norrbotten och norra Västerbotten.
- Turismen i stort har en markant nedgång i antal gäster. Jag tror finanskrisen har inverkat på efterfrågan av de dyra paketen, men vi är absolut inte besvikna. Vi har sålt 14 sådana, säger Tomas Jönsson som är ansvarig för att ta hand om gäster och publik, syftande på de paket som kostar drygt 9000 kronor.
Budgeten ses över
Enligt projektledaren Peter G Georgsson är budgeten för hela festivalen mellan fem och sex miljoner kronor, med Luleå Näringsliv AB som huvudsponsor. Övriga sponsorer är Sparbanksstiftelsen och Norrbottensakademin, samt medelstora företag och stora koncerner.
- Vi har använt bara runt 50 000 till marknadsföringen. Dels beror det på att vi jobbat mycket med hemsidan och dels på att Peter Matteis namn drar utan annonsering, liksom orkesterns och de övriga solisternas som alla är världsstjärnor. Men i framtiden hoppas vi förstås att Luleå ska locka lika mycket.
- Många operafrälsta stockholmare kommer hit enbart för Peters skull, så när de ser Kulturens Hus blir de positivt överraskade.
Ett provår
Peter G Georgsson säger också att detta första år är ett provår. I februari fattas beslut om en eventuell fortsättning vartannat år - och om eventuell huvudsponsor.
- Ett gott rykte färdas fort, men att annonsera fram framgång är nog omöjligt. Musiken i sig är den bästa marknadsföringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!