Måleriskt broderi om hemkomst

Efter 20 år i Stockholm har Viviann Stenlund från Järvträsk flyttat till Burträsk i Västerbotten. I ateljén skapar hon bilder med utgångspunkt i måleriet, men ofta i en textil teknik av sömnad, infärgningar och tryck. På lördag öppnar hennes utställning på Norrbottens museum.

Ovan: Viviann Stenlund visar en av utställningens två nyaste textila målningar, med Norrbotten som motiv.Till höger bilden ur en serien "Brev", inspirerad av brevfragment.

Ovan: Viviann Stenlund visar en av utställningens två nyaste textila målningar, med Norrbotten som motiv.Till höger bilden ur en serien "Brev", inspirerad av brevfragment.

Foto: Maria Johansson

LULEÅ2010-08-27 06:00
Hemkomstens villkor är ett centralt tema i Viviann Stenlunds andra utställning i länet sedan förra årets gästspel på Brittgården i Arvidsjaur. Eftersom utställningslokalen hos Norrbottens museum i Luleå ligger i anslutning till sameutställningen, har hon valt bilder som korresponderar med denna.
De äldsta bilderna, som upptar störst väggyta, kom till i flyttskarven för tio år sedan. De berör hemkomstens villkor och har anknytning både till fajakerna i Odysséen (sagofigurerna som visade Odysseus vägen hem) och till figurerna på hällarna i Alta.
- Hällarna man går på i Alta finns det mycket rytmik i. Och jag längtade efter att jobba med plattsömmen, säger hon om hur de grafiska uttrycken sydda på linnestänkt och/eller tryckt linnetyg kom till.
På motstående vägg har hon hängt sin abstrakta tolkning av en berättelse om en kvinnas och en renkalvs vandring genom livet respektive de åtta årstiderna. Bilderna är uppbyggda som ljust färgade fält med rätlinjiga konturer.
- Över huvud taget jobbar jag mycket med tidsaspekter i mitt konstnärskap och ju äldre jag blir desto mer handlar det om minnesbilder och möjligen om förgängelse, säger Viviann Stenlund.
Kontraster
I det resterande utrymmet hänger några bilder som kontrasterar mot de övriga, både i färgval och motiv. Dels en serie på fem bilder av en dag, hur den ser ut från soluppgång till kvällning. Dels bilder från olika platser i Stockholm som betyder mycket för henne - en park, en kaj, ett torg och så vidare. Här finns också de senaste hon gjort, två bilder av norrbottnisk industri- och gatumiljö i lite dovare färger än det övriga.
- Sådana motiv är inte vanliga att se i broderiteknik, därför gjorde jag dem, säger hon om de sistnämnda.
Bakom var och en av Viviann Stenlunds textila bilder finns en rejäl skiss som utgångspunkt. Ibland är den gjord i akvarell, ibland som ett collage.
- Jag jobbar ganska exakt efter skissen, men i en bra skiss måste det också finnas ett glapp, ett utrymme för att tillägga något under arbetets gång, förklarar hon sitt arbetssätt.
Hon påpekar att broderimomenten är mer lika andra konstnärliga teknikers än traditionellt sömnadshantverks.
- Jag gör provsömmar, klipper upp, kasserar, precis som när jag målar. Broderi är ett långsamt arbete, men det är absolut inte trevligare eller mer kontemplativt än andra tekniker, säger hon om sitt konstnärliga uttryck.
Slut på väv
Viviann Stenlund utgår alltid från en konkret idé när hon skapar, om än det inte alltid syns i slutresultatet. Exempel på det är en bild ur en serie på 25-30 stycken titulerad "Brev" - arbetet är inte fullbordat ännu - som hon hållit på med i tio år. Hon fick idén när hon såg brevfragment på Medelhavsmuseet i Stockholm och broderiet är gjort på en speciell tunn och gles väv från Kinnasand.
- Men väven tillverkas inte längre och jag har bara 15 meter kvar som är oanvänd, så nu gäller det att tänka efter innan jag fortsätter, säger hon.
Viviann Stenlund började sin konstnärsbana i Sunderbyn och arbetade i Jokkmokk och Gällivare efter det. Vid en kompletterande utbildning på Handarbetets vänner, HV, i Stockholm utvecklade hon sin textila teknik.
- Jag har alltid målat och tecknat mycket och fortsatte särskilt med akvarellmåleri när min man och jag flyttade till Stockholm. Men jag har alltid blandat tekniker, exempelvis akvarell med pastell eller olja och så vidare.
Färgstyrkan ökar
Hon berättar att hon mest vävde på HV, men upptäckte att broderiet ligger närmare måleriet därför att det är mera fritt för förändringar under skapandet.
- När man väver är man mera låst och dessutom vill jag ha möjlighet att blanda material.
Viviann Stenlund säger också att hon gradvis ökat färgstyrkan i sina bilder genom åren.
- Jag har alltid pendlat mellan det svartvita och det färgrika, mellan teckningar och måleri. Men bilderna av Norrbotten är färgstarka, säger hon när hon själv jämför dem med dem som är av tidigare datum.
Utställningen i Luleå pågår till 26 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!