En film om villkorslös kärlek

Filmen "Mig äger ingen" som är fritt baserad på Åsa Linderborgs självbiografiska bokdebut från 2007, har biopremiär i morgon. I går visades den på inspelningsorterna Luleå och Piteå, för journalister respektive särskilt inbjudna. Några i filmteamet var på plats, men Mikael Persbrandt ställde in resan till Norrbotten i sista stund.

Saga Samuelssons mormor Anita Persson Flygare följde med dotterdottern från Stockholm i går. "Jag var med för ett år sedan i Piteå och i Trollhättan också. Det var första gången jag kom tillbaka till Piteå sedan min ungdom då jag var på Havsbadet en sommar. Då hade jag förresten Sagas mamma Moa i magen".

Saga Samuelssons mormor Anita Persson Flygare följde med dotterdottern från Stockholm i går. "Jag var med för ett år sedan i Piteå och i Trollhättan också. Det var första gången jag kom tillbaka till Piteå sedan min ungdom då jag var på Havsbadet en sommar. Då hade jag förresten Sagas mamma Moa i magen".

Foto: Maria Johansson

LULEÅ2013-11-07 06:00

Regissören Kjell-Åke Andersson är glad över det positiva mottagande filmen fått bland kritikerna efter visningen som avslutade filmdagarna i Malmö i augusti, men hoppas framför allt att den ska tilltala den breda biopubliken.

– En stor brist i Sverige är att arbetarklassen inte skildras på film, men jag tror att biopubliken är intelligent nog att vilja ha sådana här historier också. Även i i litteraturen och medierna är det mycket medelklass och storstadsfolk som kommer till tals, ändå är klassamhället värre i dag än det var på 70-talet, säger Kjell-Åke Andersson och tillägger:

– Då fanns det åtminstone framtidstro och solidaritet, i dag är utslagningen och rasismen så utbredd att jag är riktigt sorgsen över situationen i landet. När jag läste Åsas bok fascinerades jag av arbetarklasskildringen och av kärleken mellan dottern och hennes pappa.

Distans

Kjell-Åke Andersson är väl medveten om att Åsa Linderborg framfört synpunkter om att hon inte känner igen sig i filmatiseringen, men själv tycker han att han varit "ganska trogen" materialet:

– Åsa hade sett "Min store tjocke far" och gillade regin, så hon tillät mig att göra det här och Pia Gradvall skrev manuset. Eftersom det handlar om en känd självbiografi ville jag vara den trogen, men jag måste ha tolkningsrätt precis som alla 600 000 andra som läst "Mig äger ingen".

– Dottern är huvudkarakären, verkligheten skildras ur hennes synvinkel och jag koncentrerar mig på hennes villkorslösa kärlek till sin pappa. Men namnen är utbytta, det har gett mig en automatisk distans till personerna och det har varit bra, för film och bok är två olika saker.

Förtroende

Både pappan som spelas av Mikael Persbrandt och mamman som spelas av Tanja Lorentzon, rollbesattes utan provfilmning. Det är ovanligt, men huvudsaken för Kjell-Åke Andersson var skådespelarnas uppfattningar om karaktärerna och miljöerna.

– Mikael var självklar. Han fick tidigt nys om att jag ville göra filmen och sa till mig att han själv kommer från en liknande bakgrund som den boken handlar om. Han har erfarenheter av att vara arbetargrabb och av missbruk.

– Mikael är en genialisk skådis och i den här filmen visar han fler sidor av sårbarhet och skörhet än tidigare. Dessutom är han bra med barn. Att agera mot barn bygger på tillit och förtroende och det fick han direkt, säger Kjell-Åke Andersson.

Hemkomst

Till Tanja Lorentzon ringde regissören och gav henne rollen sedan hon förklarat vilken typ av berättelser hon helst vill koncentrera sig på.

– Jag har gjort monologen "Mormors svarta ögon". Den handlar inte om missbruk, men temat är någon som kämpar på under svåra förutsättningar. Nu är jag tjänstledig från Dramaten fram till årsskiftet och hade tänkt skriva något nytt efter monologen, vid sidan av att jag spelar i teaterföreställningen "Rainman" på Rival.

– Men jag upptäckte att jag faktiskt behöver vara med min familj. Jag insåg hur mycket jag jobbat när jag tyckte att fem föreställningar i veckan var lite, så nu satsar jag på barnen som är sex, åtta och tolv år, säger Tanja Lorentzon.

Den nu aktuella filmen har hon tyckt om att arbeta med, inte minst för de tidstypiska 70-talsscenerna inspelade på zonområdet i Piteå:

– Det var som att komma hem! Precis så såg min lägenhet ut när jag var liten, med likadana möbler.

Kul med 70-tal

I motsats till Tanja Lorentzon var Saga Samuelsson, som spelar dottern Lisa som elvaåring, för ung för att läsa boken när den kom ut. Hon läste den efter filminspelningen.

– Det är en jättevacker historia, jag blev rörd och ännu mer stolt över att vara med i filmen. Jag har haft kul under filminspelningen och alla människor jag mött har varit fina och bra.

– Till exempel att få jobba med 70-talet var kul, att se hur annorlunda alltihop var, säger filmdebutanten Saga Samuelsson som är 13 år och går i åttan.

Under filminspelningen följde en lärare med på bekostnad av produktionsbolaget, så hon tycker inte att hon missat så mycket av skolan. Hon har redan haft en biroll i ännu en film: Colin Nutleys "medicin" som spelades in i somras.

– Om jag får fler roller som är intressanta vill jag gärna fortsätta med film, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!