Han kallar Tora Regina Rensgard för den mesta tornedalska konsnären. Hennes kvarlåtenskap (hon dog 2002) är omfattande och representativt för Tornedalen i stort, men också för Junosuando som hon kom ifrån.
Minnesutställningen är till stor del en samling sviter, skildringar från Tornedalen som kanske bara setts och uppmärksammats i skönlitteraturen tidigare.
Ett djupare plan
I Tora Regina Rensgards bildvärld finns jordbrukare, hjortronplockare, samer och bastubadare.Två tavlor ur sviten "Bygden som inte ville dö" är utställningens avstickare. Med sina surrealistiska drag ger den bilderna en poetisk prägel. Svävande och drömlika når de förmodligen ett djupare plan i besökaren än övriga bilder.
Fyra andra bilder bryter också ut från helheten. Målningarna visar Luleå på 1960-talet och är färgglatt rena.
- Hon har en helt egen stil, säger Börje Ekström om Tora Regina Rensgards olika uttryck.
- I bilderna finns väldigt många tider. Alla hennes tornedalska motivkretsar finns med, förutom bilderna av leastadianismen som visas i Pajala under sommaren.
Den sista flottningen
I Tora Regina Rensgards bilder finns en önskan om att hålla bygden levande. Hembygdens egna och unika värde är bildernas budskap. Samtidigt vädjar de om att bygdens traditioner ska bevaras.Men allt handlar inte om Tornedalen. Tora Regina Rensgard har även målat en svit med flottningsbilder från 1970-talet. Bilderna visar den sista flottningen i Kalix älv.
I arbetet med att sätta samman den mångsidiga utställningen har Börje Ekström tillsammans med Norrbottens museums Henrik Ygge bland annat besökt Rensgards familjehem och gått igenom åtskilliga tavlor. Efteråt har de skapat sig en överblick och valt att hänga de bilder som ger Tora Regina Rensgards konstnärskap ett sammanhang.
Tora Regina Rensgard var en flitig målare och ställde ut flera gånger, bland annat på Norrbottens museum och i Liljevalchs konstsalong.