En sagolik chock
Artisten Tomas Orup Eriksson beskriver sin första reaktion som chockartad, när han fick veta att Norrbottensteaterns chef Karin Enberg ville sätta upp hans och regissören Håkan Bjerkings musikal "Snövit". I går var hela ensemblen på plats för att repetera inför urpremiären 29 januari.
Svarta undertoner kan skönjas i temat för styvmodern, som spelas och sjungs av Karin Paulin Ek.
Foto: Sanna Eriksson
- Vi erbjöd musikalen till alla teatrar i Stockholm och flera i Göteborg, men ingen ville satsa på en så stor familjeföreställning på grund av det ekonomiska risktagandet.
- För Dramaten tog det tre år att säga nej och från andra håll fick vi idiotförslag som vi inte kunde gå med på. Som att man ville minska antalet dvärgar till tre för att slippa betala så många skådespelare till exempel, säger Håkan Bjerking.
Gav upp
Till sist tänkte de båda att det var bäst att glömma alltihop.
- Jag gav upp först, säger Orup som fortfarande inte riktigt vågar tro att det han ser på teaterhusets största scen i Luleå är sant.
- När Håkan ringde och sa att Norrbottensteatern ville sätta upp vår musikal fick jag en chock. Det var verkligen en glad överraskning. Men innerst inne tänkte jag "jaja, vi får se" och om sanningen ska fram tänker jag nog så fortfarande. Premiären har ju inte varit än, allt kan hända, säger Orup som ser mycket nöjd ut.
Tydliggör stilarter
Bröderna Grimms folksaga "Snövit och de sju dvärgarna" är moderniserad i hans och Håkan Bjerkings musikalversion, men alla figurerna är med.
Orkestern, en kvartett som alla utbildat sig vid musikhögskolan i Piteå, är handplockad av kapellmästaren Robert Svensson som också har gjort arrangemangen.
- Orups musik har jag spelat på festspelningar och sånt, säger trummisen Joakim Wallin.
- Ja, alla känner vi till den, men det här liknar inget annat, säger gitarristen Erik Zettervall.
Basisten Daniel Jonsson instämmer.
- Musikalen innehåller flera musikstilar och när jag gjort arrangemangen har jag försökt dra låtarna ännu hårdare mot olika genrer, säger Robert Svensson som tycker att det varit en utmaning att arrangera för en hel teaterensemble jämfört med en orkester.
Håkan Bjerking, som även regisserar "Snövit", har skrivit en minimusikal förut i sitt liv: "Om datatrollet Hugo" 1991.
Orup debuterar däremot i teater- och musikalsammanhang:
- Jag har inte ens varit i närheten av en musikal förut. När vi skrev den tyckte jag att det var kul att ge sig in på marker där jag inte känner mig hemma, men annars har jag inte haft någon anledning att jobba med teaterproduktioner. Det andra som jag håller på med har ju gått bra och tagit all tid.
Efter repetitionerna på Norrbottensteaterns största scen är han nöjd med vad han ser och hör.
- Mitt jobb är egentligen gjort, nu hänger allt på Håkan, ensemblen och teknikerna, men jag ska ändå fundera på om jag vill göra någon ändring. I så fall handlar det bara om småsaker, säger Orup.
Håkan Bjerking berättar hur lycklig han blev när han i skedet för rollbesättandet såg Teaterhögskolans student Jenny Antoni i en korridor en dag:
- Hon ser ju ut som Snövit! Och sjunger jättebra!
- Tänk vilken tur att just hon och Joakim Saedén, som spelar prinsen och också är en bra sångare, går här just i år!
- För att inte tala om alla de andra studenterna, säger han och syftar på Anna Aldén, Miriam Forsberg, Josefin Larsson, Jacob Nordquist, Christian Sahlström och Daniel Söderlind.
De backas upp av två av Norrbottensteaterns anställda skådespelare Karin Paulin Ek som styvmodern, samt Filip Tallhamn som jägaren.
Joakim Saedéns morfar är för övrigt Erik Saedén, basbaryton och en av Sveriges genom tiderna mest berömda operasångare (han avled för ett år sedan).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!