Zadie Smith Àr stressad och möjligen pÄ lite dÄligt humör dÀr hon stÄr i sitt kök i norra London och försöker multitaska.
Intervjutiden har försenats, och sonen kommer snart hem för att Àta lunch, sÄ telefonsamtalet ackompanjeras av ljudet frÄn kastruller och ett par halvkvÀvda svordomar nÀr matlagningen gÄr Ät skogen. De "enkla" inledande frÄgorna, de som mest Àr ett sÀtt att fÄ i gÄng samtalet gÄr inte hem hos Zadie Smith.
ââDu stĂ€ller alla de hĂ€r frĂ„gorna â och jag kĂ€nner det som att svaren finns i boken! utbrister hon.
"Talanglös" kusin
Det Ă€r inte utan att tankarna gĂ„r till den ampra Mrs Touchet, en av huvudpersonerna i Zadie Smiths nya roman "Bedragaren". Trots att Eliza Touchet lever pĂ„ nĂ„der hos sin kusin, författaren William Ainsworth Ă€r det ingen som sĂ€tter sig upp mot henne. Med blixtrande intelligens och rakbladsvass tunga styr hon hemmet â och funderar i hemlighet pĂ„ om inte kusinen, en gĂ„ng i tiden sedd som Storbritanniens svar pĂ„ Victor Hugo, Ă€r rĂ€tt talanglös.
BÄde Mrs Touchet och William Ainsworth har funnits pÄ riktigt. Ainsworth, som publicerade ett 40-tal böcker, konkurrerade under en period med Dickens i popularitet men blev med tiden alltmer bortglömd och ses i dag mest som en medelmÄttig parentes i litteraturen. Om Mrs Touchet, hans kusin och hushÄllerska, vet man betydligt mindre.
ââMen jag har lĂ€st brev frĂ„n diverse personer som visar att hon var rĂ€tt formidabel. MĂ€nniskor blev nervösa i hennes sĂ€llskap, hennes kusin var med sĂ€kerhet kĂ€r i henne, han skrev kĂ€rleksbrev, sĂ„dana saker vet jag. Resten har jag fĂ„tt förestĂ€lla mig, sĂ€ger Zadie Smith.
LÄtsas vara död adelsman
Redan i Smiths roman "NW" frĂ„n 2012 finns ett embryo till "Bedragaren". DĂ€r nĂ€mns den sĂ„ kallade Tichborne-rĂ€ttegĂ„ngen â ett rĂ€ttsfall som fick enorm uppmĂ€rksamhet i början av 1870-talet i England. Historien om slaktarsonen Arthur Orton som utger sig för att vara den avlidne adelsmannen Sir Roger Tichborne har central betydelse i "Bedragaren". NĂ€r Orton stĂ€lls inför rĂ€tta sluter folket upp bakom honom â trots att han tydligt Ă€r en lögnare.
"Bedragaren" kretsar just kring lögner, sjÀlvbedrÀgeri och fiktion. Ainsworth inbillar sig att han Àr en stor författare. Tichborne/Orton utger sig för att vara nÄgon han inte Àr. Och den frigivne slaven Mr Bogle, som vittnar till Ortons fördel, har sina egna anledningar att ljuga i ett samhÀlle som inte Àr redo att göra upp med de fruktansvÀrda sÄr som kolonialismen och slaveriet har orsakat.
Romanen har hyllats av recensenter, men ocksÄ kritiserats för att vilja "för mycket". "Till slut Àr det romanen som bÄgnar under sina enorma ansprÄk", skriver till exempel Jens Liljestrand i Expressen. Zadie Smith sjÀlv verkar mest road av hur olika reaktionerna varit.
ââDu vet, jag skrev en bok för vuxna, vuxna som tycker om att lĂ€sa och kan hĂ„lla mer Ă€n en tanke i huvudet samtidigt, sĂ€ger hon syrligt.
ââMen jag har blivit intervjuad av mĂ€nniskor som inte ens nĂ€mner slaveriet, det Ă€r inte intressant för dem, utan de vill bara prata om engelska författare som dricker te. Andra vill bara tala om den jamaicanska delen i boken. Men det hĂ€r handlar om ett system och ett land som omfattar alla dessa saker, precis som livet ocksĂ„ gör det.
"Helvetet i slowmotion"
I samma veva som pandemin bröt ut flyttade Zadie Smith och hennes familj tillbaka frÄn New York till London efter ungefÀr tio Är i USA. De fick uppleva "helvetet i slowmotion", förklarar hon. Men isoleringen förde ocksÄ med sig att hon under sina regelstyrda ensampromenader kom nÀrmare de miljöer hon skriver om i "Bedragaren".
PÄ den gigantiska kyrkogÄrden i Kensal Green, dÀr Ainsworth, Mrs Touchet och alla deras litterÀra vÀnner (utom Dickens som vilar i Westminster Abbey) ligger begravda, sÄg hon tydligt hur farsoterna skördat sina dödsoffer decennium efter decennium.
ââJag kĂ€nde mig vĂ€ldigt nĂ€ra viktorianerna i den stunden, för jag hade trots allt en liten aning om vad de gick igenom pĂ„ regelbunden basis.
Den som avfÀrdar det förflutna som en rakt av "sÀmre" plats, enbart mÀrkt av förtryck och elÀnde Àr naiv, menar hon . Mycket av det som hennes landsmÀn nu betraktar som allmÀngods: fria skolor, öppna parker och sjukhus som Àr tillgÀngliga Àven för de fattiga skapades av viktorianerna.
I det Storbritannien som i dag sargas av brexit och den ekonomiska krisen Àr det dock lÀtt att dra dystrare paralleller till miljöerna i "Bedragaren".
ââOm du vill se nĂ„got som liknar den viktorianska eran Ă€r det bara att komma till mitt grannskap dĂ€r mĂ€nniskor varje dag köar för mat hos vĂ€lgörenhetsorganisationerna. Klyftan mellan fattiga och rika Ă€r viktoriansk.