Forsande Niemi-prosa om en dammbristning

Foto:

Litteratur2012-08-30 06:00

Det är egentligen ingen större överaskning att Mikael Niemi skrivit något så ovanligt som "en svensk katastrofroman", för att citera förlaget. Niemi byter genre nästan lika ofta som en annan byter skjorta.

Vad kan vara mer kittlande och tacksamt att skildra, än dagen då dammarnas damm, den smått mytiska Sourvadammen, brister. Den kraft den ska tämja och som ska generera elström, får i stället fritt utlopp påskyndat av en ovanligt blöt och regnig höst.

Romanens röda tråd är människans litenhet inför naturens krafter. Här i form av en vredgad älv som, kan man tolka det, tröttnat på homo sapiens otacksamhet och oförståelse visavi vattnet som livets förutsättning.

Här är det inte älgarna som demonstrerar, utan moder jord. Dess kraft ska kanske få oss att tänka:

Vad vill jag med mitt liv? Vad är viktigt? Vad kan jag vara utan? Vad ska du med bil och villa, som Peps Persson sjunger.

Naturen, vattnets kraft och storslagenhet i all ära, det är människorna som gör berättelsen. De agerar och reagerar både klokt, dumt och framför allt irrationellt inför fakta som för några stavas en hög vägg av vatten med öronbedövande kraft och hastighet. För andra ännu bara som ett anande drama. Därför kanske de hinner tänka och fortfarande tro att "det drabbar väl inte mig".

Denna så typiskt mänskliga vägran att tro att livets normalitet ska kunna brytas av en yttre kraft. Trots tsunamis, jordbävningar eller omätbara megastormar.

Det finns alltid ett före och ett efter kring omvälvande händelser i människans livsresa.

För romanens Vincent Laurin kom den att förhindra hans plan att ta helikoptern och ta sig själv av daga, för att i stället genom katastrofens inverkan slitas mellan naivt hopp och lätt återhållen vrede kring ex-frun Hennys nyckfulla agerande. Allt medan deras dotter Lovisa, med ett ännu hemligt barn i magen, kämpar för sitt liv på egen hand i en stuga helt i älvens våld. Mänskligt liv innebär bindningar och ömsesidiga behov. De kan uppstå när man minst anar det.

Exempelvis när man har målarkurs och ska måla tavlor intill Stora Luleälv (Stuor Julevädno på samiska), som för lärarinnan Lena Sundh. På samma kurs finns den narcissistiske Laban som när älven var vacker och lugn fått tanterna till sig i trosorna. För att sedan, när samma älv bytt skepnad, förvandlas till något som för att överleva måste få den utbrända Lenas vårdnad.

Katastrofer är extrema händelser och sådana kan också, direkt eller indirekt, sätta igång processer som triggar igång människans sämre sidor.

Vattenfalls serviceman Barney Lundmark visar sådana sidor och är den gestalt i boken jag smått känner förtjänar älvens käftar. Till skillnad mot kvinnan, en sorts kollega, som bara ville låna hans mobiltelefon och meddela huvudansvariga att skarpt läge råder vid dammen.

Niemis roman vill forsa fram i språk och kring stort och smått, natur kontra människa, kvinna kontra man, norr och söder, ditten och datten.

Tyvärr dröjer det länge innan den riktigt griper tag i mig.

Till skillnad från älvens kraft känns berättelsen lite beige och "Fallvatten" når långtifrån de höjder man vet Niemis prosa och berättarkonst emellanåt kan vistas på.

Men det lär dröja innan jag glömmer samen Adolf Pavvals kamp mot döden i sin älskade Saab. Han som nere på älvens botten ståndaktigt tänkte att fan, Saaben, det är ingen bil man spottar i.

Fallvatten

Författare Mikael Niemi

Förlag Piratförlaget

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!