Nej, hävdar Anders Leijon, kommersiellt projektansvarig för Melodifestivalen hos medarrangerande Live Nation.
- Jag håller inte med om att Melodifestivalen har vikande attraktionskraft på arenorna. Vi kommer att ha bra med folk i Linköping och det såg fantastiskt ut i Göteborg, säger han.
Nedåtgående trend
Melodifestivalen har varit en pålitlig publikdragare sedan konceptet med turné infördes för tio år sedan. Det gäller även genrepen som nästan alltid varit slutsålda.
Men i år verkar trenden ha gått nedåt för Melodifestivalen.
I första deltävlingen i Luleå för tre veckor sedan blev bara en tredjedel av biljetterna till genrepen sålda och på själva tävlingskvällen var 500 platser tomma i salongen.
Jokkmokks marknad
Men att resultatet blev så dåligt handlar inte om Melodifestivalen i sig, utan om dålig planering, menar Anders Leijon.
- Vi var där samtidigt som det var Jokkmokks marknad, där det var 40 000 personer. Det var olyckligt att konkurrera med den. Sedan kan det i en stad som Luleå vara svårt att ha Sveriges största och Sveriges näst största tv-produktion inom en tremånadersperiod, "Idol" var där i december.