Lägre intresse för schlagerrep

I Luleå svek publiken genrepet. I Linköping var 1 200 biljetter osålda när sex timmar återstod till fredagens generalrepetition. Har Melodifestivalen tappat attraktionskraften?

Programledarna Rickard Olsson och Marie Serneholt.

Programledarna Rickard Olsson och Marie Serneholt.

Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Linköping 2011-02-19 06:00

Nej, hävdar Anders Leijon, kommersiellt projektansvarig för Melodifestivalen hos medarrangerande Live Nation.

- Jag håller inte med om att Melodifestivalen har vikande attraktionskraft på arenorna. Vi kommer att ha bra med folk i Linköping och det såg fantastiskt ut i Göteborg, säger han.

Nedåtgående trend
Melodifestivalen har varit en pålitlig publikdragare sedan konceptet med turné infördes för tio år sedan. Det gäller även genrepen som nästan alltid varit slutsålda.

Men i år verkar trenden ha gått nedåt för Melodifestivalen.

I första deltävlingen i Luleå för tre veckor sedan blev bara en tredjedel av biljetterna till genrepen sålda och på själva tävlingskvällen var 500 platser tomma i salongen.

Jokkmokks marknad
Men att resultatet blev så dåligt handlar inte om Melodifestivalen i sig, utan om dålig planering, menar Anders Leijon.

- Vi var där samtidigt som det var Jokkmokks marknad, där det var 40 000 personer. Det var olyckligt att konkurrera med den. Sedan kan det i en stad som Luleå vara svårt att ha Sveriges största och Sveriges näst största tv-produktion inom en tremånadersperiod, "Idol" var där i december.

Men i Linköping är det inte heller slutsålt till genrepen?
- Om man tittar tillbaka i tiden så är aldrig alla tre föreställningarna slutsålda. Tv-sändningen vill vi ska vara slutsåld, men lördagsmatinén och fredagens genrep är nästan aldrig slutsålda.

FAKTA Biljettförsäljningen

4 700 till fredagens genrep

4 800 till lördagens genrep

5 800 till tävlingen på lördagskvällen

Maxkapacitet i Cloetta Center: 5 900 platser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!