- Vår grej är att turnera runt i världen och att för varje ny produktion ta upp ett nytt språk, ett nytt geografiskt område och nya kulturella referenser. Den här gången utspelar sig handlingen i de finska skogarna, säger Jo Strömgren som också står för regi och koreografi.
Hos Jo Strömgren Kompani är det långt ifrån liktydligt med att språket är finska, förklarar koreografen som även arbetat med traditionell teater och klassisk dans utanför kompaniet.
- Vi har specialiserat oss på abstrakt språk, det är vårt varumärke. Teater med abstrakt tal är en gammal teknik som nästan ingen tar seriöst nu för tiden och det är synd för det fungerar kanon. Särskilt i kombination med dansen och musiken.
- Vanligtvis är det tvärtom, men vi jobbar alltid så och alltid med nytt material.
De fyra dansarna i "Orkestern" spelar på alla klichéer och fördomar som kan finnas i spillrorna av en populär orkester som lider av bakrus och att sångerskan stuckit. Inget händer tills ett tåg stannar mitt i finnskogen.
- Trista människor på ointressanta ställen har alla sett förut, men vi tar det hela ett steg längre. Våra produktioner handlar inte om stadslivet, säger Jo Strömgren och intygar att publiken inte blir förvirrad av det abstrakta talet:
- Om vi använt oss av norskt och svenskt tal hade vi aldrig kommit längre än till Köpenhamn. Med vår metod förstår folk i hela världen mycket mer än med vanligt tal.
Jo Strömgren och Agnes Kroepelien bildade danskompaniet i Bergen 1998. Med i genomsnitt en ny produktion om året och ett hundratal uppträdanden i 45 länder, har målet att producera oberoende samtida dansteater och turnera över hela världen uppnåtts flera gånger om.
Kritikerna brukar beskriva resultatet av hans koreografi som humoristisk, ironisk, och till och med vulgär.