Svartvita kontraster med skalor i grått

PITEÅ Svartvita välproducerade stillbilder med snygga människor som motiv. Så sammanfattar Natanael Ericsson sin fotoutställning "SV/V" i Piteå-Tidningens foajé. Sig själv beskriver han också som svartvit: "Jag brukar behöva tid för att hitta de grå nyanserna, trots att de är så viktiga", säger han.

En veckas förberedelser och ett lika noggrant utfört efterarbete, ligger bakom varje fotografi i Natanael Ericssons första offentliga utställning som lockade uppemot hundra personer till gårdagens vernissage.

En veckas förberedelser och ett lika noggrant utfört efterarbete, ligger bakom varje fotografi i Natanael Ericssons första offentliga utställning som lockade uppemot hundra personer till gårdagens vernissage.

Foto: Camilla Berglund

Kultur och Nöje2011-02-03 06:00

Kvantitativt är Natanael Ericssons "SV/V" den minsta utställningen i konstfoajén hittills, med endast åtta bilder, dessutom i ganska litet format. Men varje bild har en lång historia som handlar om kvalitet bakom sig.

Dess skapare är perfektionist och så välbekant med photoshop att han undervisat lärarna på Strömbackaskolan - där han går tredje året på gymnasieskolans samhällsekonomiska program - i hur man använder det omfattande dataprogrammet.

Så när Natanael Ericsson pratar om vikten av att lägga ner mycket tid och noggrannhet på efterarbete är det i första hand tiden vid datorn han tänker på, men också hur bilderna ska presenteras. Både på nätet och som nu samlade på samma plats. Men förarbetet är ännu mer tidskrävande. Varje bild han nu visar planerade han i en hel vecka innan själva fotograferingstillfället, så lång tid tog alla förberedelser.

- Jag förespråkar alltid efterarbetet, särskilt när man fotar exempelvis konserter då det inte går att förbereda något.

- Men de bilder jag visar nu är så noggrant planerade och förarbetade med smink, kläder, miljöer, ljus och annat, att de var i princip färdiga när jag la in dem i datorn, säger han.

Praktisk teknik
Natanael Ericsson är nöjd med att ha fotograferandet som hobby och möjligen extraknäck än så länge. Efter gymnasiet tänker han studera vidare till civilekonom.

- Det är absolut rätt val för mig. Mitt fotograferande på fritiden tror jag kan ta mig längre än vad mediaprogrammet skulle ha gjort.

Som barn gillade Natanael Ericsson att rita och på högstadiet övergick det kreativa skapandet till graffiti. Sommaren 2008 började han fotografera med digitialkamera, en teknik han fortfarande använder.

- Nu har den digitala tekniken gått om den analoga i kvalitet, så det är inte längre något skäl till att byta. Dessutom är analogt dyrare och mer opraktiskt att hålla på med, säger han.

Ett annat fokus
Natanael Ericsson hade direkt lätt för fotograferandet. Redan innan han började med det, ägde han ett kritiskt bildseende och visste exakt vad han ville - för övrigt ett påtagligt drag hos fler graffitimålare. I höstas började han på det projekt som nu blivit hans första offentliga utställning.

- Målet var åtta-tio bilder och att de skulle vara så välproducerade att jag kunde ställa ut dem någonstans. Svartvita bilder har jag alltid älskat, för de ger betraktaren något annat än färgerna att intressera sig för.

- Tanken var också att det svartvita binder ihop utställningen på ett bra sätt och det är därför den heter "SV/V", säger han om det projektarbete han gör "på grund av skolan men inte för skolan utan för att visa att jag kan" som han uttrycker saken.

Förutom vackra människor i snygga moderiktiga kläder och uttänkta poser, gillar Natanael Ericsson att fotografera konserter och andra mer oberäkneliga motiv med mycket rörelse i, som skejtare och snowboardåkare.

- När man fotograferar åt modehållet finns vissa normer. Men jag gillar kontraster i allt så det är antingen eller för mig.

- Att vara utomhus är roligare än att vara i en studio tycker jag, utom på konserter när det ändå är så mycket action så att ute eller inne inte spelar nån roll.

Rörliga experiment
Han vill helst syssla med stillbilder fastslår han bestämt, men på sistone har han börjat experimentera med rörliga och också skaffat en dator som det är lätt att jobba med videofilmer i.

Han kommer att fortsätta koncentrera sig på Piteås ungdomar, urbanisering, gatukultur och mode. Djur fotograferar han aldrig.

- Kläder har jag alltid varit intresserad av, till och med när jag var yngre, och det förstärktes när jag började med graffiti och skejt. Den kulturen är ju ganska fixerad vid sin klädstil, säger Natanael Ericsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!