Musik
New DirectionFestival
Konsert: Marea, Blues and the machines who walk at midnight
Ensamble: Norrbotten Big Band & Norrbotten NEO
Solist: Sofia Jernberg
Musik: Paula af Malmborg Ward & Tim Hagans
Inför fredagens sista konsert på New Directions Festival förenade Norrbotten Big Band och Norrbotten NEO sina krafter i två kompositioner signerade Paula af Malmborg Ward och Tim Hagans. Styckena Marea och Blues and the machines who walk at midnight är båda nyskrivna och kvällens konsert är uruppförandet av båda kompositionerna.
Spelningen görs i Studio Acusticum och Norrbotten NEO och Norrbotten Big Band inleder med kraft och pondus. Man startar med Marea, vilket är spanska och översätts Tidvatten. Kompositören Paula af Malmborg Ward inleder med att berätta om stycket, som inspirerats av ett stort containerfartyg. Hon förklarar att stycket handlar om det stora och det lilla och om att ”hitta rytmen bakom rytmen”. Hon själv agerar dirigent under kompositionen. Det känns som att stycket försöker gestalta ”det stora och det lilla” såväl musikaliskt som lyriskt. Textrader som We have the greatest ship of all!/My beach is very small! gestaltas musikaliskt av skiftande intensitet och textur, som tidvattnet, det skiftande vädret, de svallande stjärnornas banor som texten och titeln berättar om.
Stycket känns väl inövat och genomarbetat. Timingen sitter som ett smäck och dynamiken i stycket fungerar bra. Solisten Sofia Jernbergs röst är uttrycksfull och ordentligt kraftfull. Jag hade gärna sett att hon fått ha en mer framträdande plats på scen. Musikaliskt intar hon en central rolli stycket, men på scen upplever jag att hon försvinner in i bakgrunden, vilket för mig skapar en inkonsekvens mellan synintryck och hörsel. En mer framskjuten position hade räckt för att förstärka hennes närvaro även visuellt, samt gett en större närvaro på scenen. NEO och storbandet håller bra standard, och om än jag upplever att energin dalar på några ställen hämtar de snabbt upp den igen.
När Norrbotten Big Bands tidigare konstnärlige ledare Tim Hagans återvänder till Piteå och sina forna bandmedlemmar är det med ett nyskrivet stycke. Blues and the machines who walk at midnight är ett instrumentellt stycke som tar bluesen i ett bredare begrepp in i storbands – och stråkmiljöer. Ömsom lågmält och svårmodigt, ömsom kraftfullt och tungt svängigt är verket brett i sitt uttryck, utan att tappa blueskänslan som ligger till grund för kompositionen. Det märks att Norrbotten Big Band är glada att ha Tim Hagan tillbaka. De släpper loss med en energi och ett sväng som snabbt verkar smitta av sig på publiken. Tim Hagan själv verkar trivas som fisken i vattnet och dirigerar både stråk och blås med en självklar kompetens och elegans. Han må ha slutat som konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band, men samspelet med dem verkar sitta i ryggraden. Kombinationen med Norrbotten NEO känns självklar i såväl kompositionen som på scenen.
Sammanfattningsvis bjuder Norrbotten NEO och Norrbotten Big Band på en stark avslutning på festivalens fredagskväll, och de starka applåderna från publiken talar i mångt och mycket för sig själva.