Programtiteln är densamma som i Edith Södergrans livsbejakande dikt "Triumf att finnas till" ur samlingen "Septemberlyran" som utgavs 1918. Poesi av Majakovskij, Ekelöf, Aspenström och Brecht är exempel på textinnehållet i övrigt.
- Vi har kört det här programmet sedan 1996 och det brukar bli en turnevända om året. Sven Wollter har alltid läst dikterna, utom det år han filmade i USA. Men då fixade han Helena Bergström som vikarie så det gick bra det också, säger Ute Goedecke som sjunger och spelar blockflöjt och violiner.
- Den här är av renässanstyp och det betyder att den har en stor borrning som ger bredare klang än vad barockblockflöjten har, säger hon.
När "Triumf"-programmet firade tioårsjubileum för två år sedan, gavs en cd med ett urval av musiken och dikterna ut. Musiken är en blandning av stycken från 1300-talet och vidare genom seklerna fram till samtida kompositioner. Allt spelas på tidiga instrument.
- Vi byter både musik och dikter ibland. Men dramaturgin är densamma och därför är vi glada över att fortsätta det här samarbetet med Sven Wollter. Vi har inga planer på att lägga av, säger Tommy Johansson som spelar på två lutor vars förlagor är från mitten av 1500-talet.
6 000 år sedan, att araberna gav lutan dess nuvarande form på 800-talet och att det var korsfararna som tog dem till Europa.
- Greppbanden kom på 1400-talet och från samma århundrade har de första skrifterna för grepp hittats. Dessförinnan använde araberna en örnfjäder eller snäckskal att knäppa med och det ligger en hel del symbolik i det.
Symboliken i slagverksinstrumenten som Johan Folker spelar är ännu mer markant. Förutom trummor använder han bjällror, tamburiner och klockor, inte sällan spända rund fotleden eftersom det på 1500- och 1600-talet ansågs vara ett sätt att driva bort det onda.
- Traditionellt har militärmusikerna spelat dansmusik också och de lärde sig ofta ramsor utantill, därför finns det få beskrivningar om vilket sätt man spelade på, säger han.
- Det användes mycket för att ackompanjera sång och deklamering av dikter. Leonardo da vinci tyckte också om att spela på det och själv gillar jag övertonsserien som påminner oss jordiska varelser om den gudomliga dimensionen, säger Per Mattsson.
Han visar att instrumentet har sju strängar och förklarar att de enligt den medeltida mytologin symboliserar sju planeter som klingar olika.
Stefan Wikström är den enda musiker i Sverige som på heltid ägnar sig åt att spela trombon av 1500-talstyp. Både röret och hornet är slankare än hos en nutida trombon, men instrumentet är prytt med feta, rundkindade änglar.
- Munstycket är också annorlunda, men det är dimensionen på röret och hornet som gör att ljudet blir mjukare än i vanliga tromboner, säger han.
- Barockfagotterna kom 1670, men de här fanns ändå med som basinstrument i kyrkomusiken ganska länge. Registret är samma, men en dulcian har bara två klaffar.
Dario Losciale spelar viola da gamba, det vill säga en knäfiol från mitten av 1400-talet.
- Det finns sex olika storlekar, från sopran till den här stora basgamban som levt kvar längst för att den är så användbar i registret, säger han.
Musik i Syd, där Ensemble Mare Balticum ingår, är en regional musikinstitution för Skåne och Kronobergs län.