Körklang som färgar av sig

Uttrycket blandad kör brukar syfta på både mäns och kvinnors röster, men i de körer Monica Åslund leder består blandningen av fler ingredienser än stämmor. Luleå internationella kör har sångare i alla åldrar, från varierande kulturer i många olika världsdelar och en repertoar som speglar det. Inför Festspelens avslutning, bjuder kören in alla som vill att komma och sjunga med den då, som ”förband” till Ale Möller band.

Kultur och Nöje2013-06-12 06:01

Luleå internationella kör bildades 2009 på initiativ av Röda korsets regionchef Ylva Löwenborg, som en del av ett hälsofrämjande integrationsprojekt. Av henne blev Monica Åslund handplockad för att leda kören, vars repetitionslokal fungerar som en mötesplats mellan nyinflyttade och sedan länge bofasta Lulebor.

– När jag tillfrågades om att leda kören sa jag direkt ja, absolut. Jag tycker så mycket om blandningen i en kör som den här, för människornas olika erfarenheter färgar av sig på klangen. Den blir fyllig och ibland lite spretig och det gillar jag, säger Monica Åslund.

En amöba-kör

Kören träffas två timmar en gång varje vecka. Monica Åslund arbetar halvtid som musiklärare på estetiska programmet i Luleå, och gymnasieskolan har en lokal där de kan öva. Körledaren vet aldrig på förhand hur många sångare som dyker upp – numerären skiftar ständigt mellan 20 och uppåt 35–40 personer.

– Kören är en amöba eftersom många av sångarna kommer och går beroende på hur deras liv ser ut.

– Vad som krävs av mig är att tillåta det, det handlar om ett annat sätt att leda en kör än det vanliga, säger Monica Åslund som har många års erfarenhet som kördirigent i skiftande sammanhang.

Inga noter

Hon komponerar också och arrangerar körmedlemmarnas förslag på sånger från hela världen ”så att de går att sjunga i kör” som hon uttrycker saken.

– Vi använder inte ofta noter när vi övar, jag gör det mesta på gehör. Möjligen kan sångarna få texter, eftersom vi sjunger på flera olika språk. Vi gör musiken tillsammans, säger Monica Åslund.

Hon är väl medveten om att även detta är ovanligt och exemplifierar med Erik Westbergs vokalensemble som en slags motpol, där exakthet råder och notläsning hör till.

– Erik är en kär vän och jag älskar hans vokalensemble. Blandningen av olika slags körmusik är en viktig sak, det behövs mångfald även här, säger Monica Åslund.

Lätt och kul

Hennes ledord både när hon leder kören och håller öppen körverkstad – workshop – som den under Festspelen i Piteå, är ”lättåtkomligt, ofarligt och kul”. En och en halv timme för avslutningskonserten med Ale Möller band, som Luleå internationella kör inleder, bjuder kören in allmänheten till Acusticums foajé.

– Då leder kören och jag workshop bland folket och lär ut delar av det vi ska sjunga på scenen. Alla som kommer får vara del i avslutningskonserten. Det är helt ofarligt, att sjunga med oss ska bara vara trevligt och ingenting ska kännas omöjligt, säger Monica Åslund.

Sjunger värderingar

Ena halvan av sin arbetstid frilansar Monica Åslund som körledare och inspiratör. Några andra fritidsintressen än musik har hon inte.

– Nej, jag far bara runt och sjunger! Just nu arbetar jag med ett mångfaldsprojekt i Norrbottens skolor som landstinget startat och som Ingela Lekfalk leder.

– Jag sjunger med skolbarn från årskurs fyra till högstadiet och det handlar om värderingar.

Monica Åslund har startat en rad körer genom åren, bland andra Skellefteå mångfaldskör och Huskören i Luleå.

– Mångfaldskören liknar Luleå internationella kör, men tillkom på initiativ av Sensus där Ylva Löwenborg nu arbetar. Det är alltså samma kvinna som står bakom tillkomsten av båda körerna, säger hon.

Många förfrågningar

Huskören som träffas en gång per månad i Kulturens hus i Luleå, är ett helt eget projekt som Monica Åslund driver för fjärde året i rad.

– Hur många som kommer varje gång är olika, det kan vara från 20 personer och uppåt beroende på tema. Flest kommer när det är schlager och soul, men jag har också haft haitiskt och sydamerikanskt tema bland annat. Jag brukar bjuda in olika gäster varje gång.

En termin hade Monica Åslund också ett hälsofrämjande körprojekt med personalen på Stadsvikens vårdcentral i Luleå.

– Det var riktigt roligt. Våra sång- och röstövningar mynnade ut i en föreställning också.

Sedan hon började på musikgymnasiet i Härnösand, har Monica Åslund sjungit i kör. Tidigt började hon arbeta musikaliskt med barn.

– Jag har alltid gillat att få folk att sjunga tillsammans, så jag hamnar gärna i en ledarposition och är drivande. Kanske är jag ett producentämne? funderar Monica Åslund som ser fram emot Festspelen:

– Eftersom det är en fröjd att se och uppleva Internationella kören, blir vi ofta tillfrågade att vara med på olika ställen.

– Att få komma till Festspelen känns hedersamt, sist vi uppträdde i Piteå var på det stora nationella körkonventet i oktober förra året.

FAKTA Monica Åslund

Åker tillsammans med kören till Pride-festivalen i Luleå för att uppträda där samma kväll som sin medverkan vid Festspelen.

Har sjungit i bland andra Luleå kammarkör, Motettkören och med den kände körledaren och -arrangören Anders Nyberg som har både svenskt och sydafrikanskt medborgarskap (och som gästat Piteå ett par gånger).

Bildade kören Rafset i Luleå och ledde den i 14 år. Kören finns än. Startade även kören Stålklang som hon ledde i tio år.

Sambo med Tomas Isacsson, Norrbottensmusikens enhetschef för den Piteåbaserade verksamheten.

Har tre barn: ”Inte med Tomas men med min förra man som också var musiker. Tvillingarna Pia och Ted är 20 år, han vill bli präst och hon går pop- pch rockinriktningen på Mellansels folkhögskola. Kompositören Emil Råberg är jag också mamma till”.

Fotnot: Emil Råberg är född 1985 och har tagit sin masterexamen i komposition vid musikhögskolan i Piteå. Nu bor han i Stockholm och frilansar som sångare och tonsättare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!