Hiphop-upplevelser med skilda uttryck

Konsert: Mange Schmidt/Adam TenstaPlats: BabylonscenenLängd: 35 + 35 minuterPublik: Ung, städad och stor, men inte riktigt den väntade anstormningen.

Adam Tensta, het i Hiphopsverige, mötte fansen i Piteå med större sättning än tidigare.

Adam Tensta, het i Hiphopsverige, mötte fansen i Piteå med större sättning än tidigare.

Foto: Maria Johansson

Kultur och Nöje2008-07-28 06:00
Två heta svenska hiphop-
akter. Två helt väsensskilda upplevelser. En populär rappare och en kollega som varit direkt het det senaste året.
Tillbakalutade Mange Schmidt och framåtlutade Adam Tensta var fredagskvällens självklara val för hiphopfansen.

Så dök då Mange Schmidt upp i Piteå till sist. Vårens inbokade spelning i Piteå fick som bekant ställas in på grund av flygplansstrul i Västindien.
Schmidt förlitar sig på ett tillbakalutat gung, ganska traditionella beats och en del hyggligt sjungna inslag.
Redan inledningsvis i "Jag talar ut" är publiken på fötter och det byggs en skön symbios som baseras på publikfrieri och närhetskänsla.
Schmidt ser ut som en semesterskäggig småbarnspappa som precis släpat sig upp från tisdagskvällens tv-höjdare "Morden i Midsomer" och lullar in på scenen i bara kalsonger och t-shirt.
Vid skivspelarna står dj Viet-Naam och som sidekick presenteras ingen mindre än producenten/artisten Thomas Rusiak, som för så där åtta år sedan drog rekordpublik till Babylonscenen i eget namn. Vi får vissla till "Giftig" och jag njuter av en uppfräschad version på "Glassigt" som känns väldigt mycket "trumset" plus nya, lunkande "Inget att förlora". Partyfaktor: hög och det är svårt att tappa intresset för en så skön snubbe som Schmidt.

Om Mange Schmidt är närmast en Beppe-hatt i sammanhanget är Tensta en kepa käckt på svaj -  en mycket mer offensiv upplevelse. Det elektrofierade soundet lyckas låta både fräscht och retro på en och samma gång.
Alla blippande ljud ger känslan av att befinna sig i en spelhall och mot slutet av konserten undrar jag om inte score-tavlan slår frivolter vid det här laget. Samspeltheten med mikrofonpolaren Eboy imponerar fortfarande och Tenstas djupa stämma känns, tja, helgjuten.

Vinterns sättning med enbart två rappare och dj Rooftop har utökats till en hel köksregion med ljudmakare samt livetrummisen Tomas Hedlund som självklart förstärker det visuella intrycket. Låtmässigt ... Ja, det är ungefär samma grejer som sticker ut och får många hundra handflator att vaja som rönnblad i den varma sensommarnatten.
"Bangin’ on the system", "Before u know it" (här ska hela publiken göra hjärttecken) och så då, förstås, alldeles fantastiska "My cool" som avslutar alltihop. Nöjd publik sprids som frön för vinden. Inget extranummer. Än en gång: Hur följa upp en så galen singelsuccé? Nästa platta lär ge svaret.
HIPHOP
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!