Efter en ovanligt svÄr vÄr för museerna, med uppskjutna utstÀllningar och sviktande besökarantal ser hösten nÄgot ljusare ut. NÄgra har visserligen valt att skjuta upp sina utstÀllningar till nÀsta Är, Nationalmuseums stora presentation av Anders Zorn Àr till exempel framflyttad till februari 2021. Men museihösten kommer ÀndÄ till stor del att bli av.
ââDet Ă€r fortsatt bekymmersamt, det Ă€r fĂ€rre besökare Ă€n vad det brukar vara, framför allt för dem som har mĂ„nga utlĂ€ndska besökare. Men generellt kommer man att hĂ„lla utstĂ€llningarna som planerat, sĂ€ger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare pĂ„ Sveriges museer.
Natur och sorgearbete
Först om ett par Är kommer man pÄ allvar att mÀrka av krisen i museiutbudet, tror Jeanette Gustafsson, eftersom planeringscyklerna för utstÀllningar brukar ligga pÄ tvÄ till tre Är. I höst blir det inga stora visningar eller grandiosa premiÀrer. Men vanliga besök kan tryggt genomföras, menar hon, eftersom museerna har infört omfattande restriktioner.
ââOch mĂ„nga vittnar om att det kĂ€nns som en trygghet att kunna ta del av ett kulturevenemang pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Ăven om det inte Ă€r som det brukar vara kan man fĂ„ kĂ€nslan av att det Ă€r det.
I höst finns bĂ„de en chans att fly pandemin, och att bearbeta den. TvĂ„ utstĂ€llningar handlar om naturen, dĂ€r man kan reflektera kring hur den blir projektionsyta och tillflykt i svĂ„ra tider: "Arkadien â ett förlorat paradis" pĂ„ Nationalmuseum och "Trollbunden â John Bauer och den magiska naturen" pĂ„ Prins Eugen Waldemarsudde.
Bonniers konsthalls "Sorgearbete" relaterar annars mer direkt till dagens situation. Museet hade lÄngt före pandemin planerat en utstÀllning om sorg, och vÄr relation till föremÄl som blir kvar av mÀnniskor som gÄtt bort. Men i takt med att viruset skördade tusentals offer kom utstÀllningen ocksÄ att handla mycket om kollektivt sorgearbete.
Kollektiv och kvinnoliv
En kollektiv upplevelse skildras ocksÄ i "VÄr himmel röd" pÄ Göteborgs Konsthall. DÀr undersöker fem konstnÀrer vad det Àr att vara kvinna i dag. UtstÀllningen kom till i kölvattnet av #metoo och undersöker grÀnser mellan vÄld, ömhet och systerskap.
ââVad vi kanske inte hade rĂ€knat med Ă€r coronalĂ€get dĂ€r vi nationellt ser larmrapporter som visar att vĂ„ld i hemmet ökar lavinartat. Enligt BrĂ„ hade övergrepp i hemmet ökat med 61 procent under vĂ„ren. SĂ„ den hĂ€r utstĂ€llningen har fĂ„tt en förnyad aktualitet, sĂ€ger Stina Edblad, konstnĂ€rlig ledare pĂ„ museet.
Bland verken syns till exempel kvinnor som formar sjÀlvförsvarspositioner med sina kroppar och som bygger skydd av föremÄl i hemmet. MÄnga Àr just nu isolerade med sina förövare, understryker Liv Stoltz, kurator för utstÀllningen.
ââDet finns en förestĂ€llning om att man ska vara sĂ€ker och trygg i sitt hem. Men det behöver inte vara sĂ„ för vissa, det kan vara en mardröm just nu.