Eldsjälarna i alla 30 år

profiler

"Sedan starten har vi nog gjort en festspelsgrej varje sommar under de här 30 åren", konstaterar Sven-Erik och Ulla-Britt Sandlund när de tänkt efter en stund.

"Sedan starten har vi nog gjort en festspelsgrej varje sommar under de här 30 åren", konstaterar Sven-Erik och Ulla-Britt Sandlund när de tänkt efter en stund.

Foto: Jens Ökvist

Kultur och Nöje2012-06-13 06:00

Pianisten Ulla-Britt och flöjtisten Sven-Erik träffades på Framnäs folkhögskola 1972 och gifte sig två år senare. 1982 var de med och spelade konserter när Festspelens första upplaga drog igång på initiativ av några eldsjälar i Pitebygden.

- Norrbottens kammarorkester fanns inte, så det sattes ihop en orkester som reste runt i älvdalen och gav konserter. Ulla-Britt och jag gjorde samma program på olika ställen tillsammans med sångerskan Anna-Lotta Larsson, minns Sven-Erik Sandlund.

Det bestående lyftet för årets jubilar genomfördes ett par år senare, när musikjournalisten Sigvard Hammar och Rikskonserters chef Magnus Enhörning startade mästarkurserna på Framnäs.

- De hade kanaler så att det kom in pengar. Mästarkurserna blev en succé och själv gick jag flera, för Geoffrey Parsons och Dalton Baldwin, säger Ulla-Britt Sandlund som nu är pianolärare vid Piteå sommarakademi tillsammans med Natalia Kazimirovskaja och Helge Kjekshus.

- Det gjorde jag med, den tidens flöjtguru Lennart Ehrenlood var ju här, säger hennes make som tillsammans med Tobias Carron undervisar på flöjtkursen.

Kärt återseende
Vid årets 30-årsjubileum ser Ulla-Britt Sandlund mest fram emot att hennes före detta pianoelev på Framnäs, Peter Mattei, kommer och leder mästarkursen i sång, samt uppträder på invigningen. Att han tillfrågades är till viss del hennes förtjänst.

- Jag kompade Matteifestivalens dubbla audition i Luleå. Då såddes ett litet frö om att han säkert är bra på att undervisa.

Hon noterade att den berömda operasångaren verkade tycka om ungdomarna.

- Peter förstod att de som inte blev uttagna skulle bli besvikna, så han var verkligen mån om att alla skulle ha med sig något positivt därifrån ändå.

- Han värnade om ungdomarna på ett så fint sätt, gav goda råd och höll som en privat liten kurs för var och en. Jag tycker att han är enorm inte bara som sångare utan också som medmänniska, säger hon.

Varierande uppdrag
En av årets sånglärare på högskolenivå är den till Oslo utflyttade Pitebon Barbro Marklund-Pêtersone. Under hennes tid som producent blev paret Sandlund kursledare, för att sedan ta över hennes uppdrag.

- Vi var både producenter och ledare för mästarkurserna, säger Sven-Erik Sandlund som fortfarande är en av de ansvariga för utformningen av hela kursverksamheten.

- 1995 fick vi ett uppsving, speciellt av utländska studenter, som en följd av att vi med hjälp av musikhögskolans dåvarande prefekt Karin Gullberg gjorde om mästarkurserna till avgiftsfria kurser med universitetspoäng, säger Ulla-Britt Sandlund.

Efter regeringsbeslutet om att de som inte tillhör EU måste betala för universitetsutbildningar i Sverige, befaras ett bakslag:

- Det gäller från och med i år. En mästarkurs kostar 27000-28000 kronor så det kommer att märkas, säger Sven-Erik Sandlund.

Festspelen utan mästarkurser tror ingen av dem på.

- Nu finns det en förståelse hos universitetsledningen för hur viktiga mästarkurserna är och dessutom står det i Festspelens stadgar att de utgör grunden till stiftelsens verksamhet, säger Sven-Erik Sandlund.

I år har alla kurser på samtliga tre nivåer i Piteå sommarakademi många sökande, möjligen för att tidpunkten är flyttad till veckan före midsommar.

- Det har varit lyckat att samla alla sommarkurser på Framnäs till samma vecka. Vi har aldrig mer några bekymmer om vad de yngre ska göra på kvällarna, för de vill ju lyssna när de äldre spelar, säger Ulla-Britt Sandlund.

Vurmar för kurserna
Båda är överens om att kursverksamheten känns meningsfull eftersom de har en tydlig uppgift medan den pågår.

- Att hjälpa unga musiker att komma till bra lärare och sedan se att det leder till jobb i tongivande orkestrar är det bästa betyg vi kan få, säger Sven-Erik Sandlund.

Han försöker se till att alla trivs under dagarna på Framnäs, så att de får en fin helhetsupplevelse.

- Miljön och ljuset är exotiskt för många och umgänget mellan lärare och elever är avslappnat. Vi får mycket beröm av deltagarna.

På frågan om vilken händelse i Festspelens historia de minns bäst, svarar makarna Sandlund soulgruppen Tower of Powers medverkan 1994.

- Redan då hade de funnits länge och de spelar ju fortfarande. Vi hade varit på en av deras konserter och föreslog att Festspelen skulle engagera dem, för de är superbra. Men två tongivande ledamöter i styrelsen var så emot det, att de reserverade sig i protokollet och sa att det aldrig skulle gå, säger Sven-Erik Sandlund.

- Inför konserten var vi förstås jättenervösa, men det blev världens publiktryck. Kön utanför Norrmalmia ringlade sig 300 meter! Festspelen tog hit Tower of Power en gång till efter det, säger Ulla-Britt Sandlund.

Viktig lärdom
Efter den lärdomen råder hon Festspelens publik att gå och lyssna på sådant som man annars inte brukar bry sig om.

-De två styrelseledamöterna som var helt inne på klassiskt, beslutade sig för att aldrig mer ha förutfattade meningar om musik utifrån genre efter konserten med Tower of Power.

Ulla-Britt och Sven-Erik Sandlund tar det som exempel på att Festspelens varierade utbud är som klippt för publiken att testa någon annan kategori av konserter än den invanda.

De som tvärtom aldrig lyssnar på klassisk musik har också alla chanser att bekanta sig med något nytt av hög kvalitet.

- Och årets invigningskonsert är något alldeles extra. Om inte den blir fullsatt vet jag inte vad som skulle bli det, säger Sven-Erik Sandlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!