Hoffsten fick upp farten efter en trög start

Arrangemang: Luleå hamnfestivalPlats: Norra hamnscenen i LuleåLängd: 68 minuterPublik: En stor uppslutning av framför allt mogna musikälskare

Joshua Savage och Jesper Lauritsen från Luleå sitter vid bryggan i kvällssolen och äter middag från ett av stånden. När det ätit klart ska de gå omkring och njuta av vad festivalen har att erbjuda.

Joshua Savage och Jesper Lauritsen från Luleå sitter vid bryggan i kvällssolen och äter middag från ett av stånden. När det ätit klart ska de gå omkring och njuta av vad festivalen har att erbjuda.

Foto: Erik Westergren

Konsert2013-07-12 06:01

Louise Hoffsten

Förväntningarna var skyhöga när Louise Hoffsten under den inledande kvällen av Luleå Hamnfestival äntrade scenen. Det är ett stort register att välja mellan i artistens 25-åriga karriär med 16 skivor i ryggen, så att med visshet veta vad som skulle bjudas på vore svårt.

Från stökig countryrock till sockersöta ballader och soul har sångerskan provat olika genrer och musikstilar, men att den nya plattan Looking for Mr God där hon hittat tillbaks till sitt ursprungliga bluesrockiga sound skulle vara med på ett hörn eller två var en självklarhet. Med spänning inleddes konserten med ödesmättade countrytoner som sedan fortsatte med ett antal släpiga bluesdoftande ballader. Lite i släpigaste laget.

Det var först mot mitten av konserten med ”Never gonna be your lady” som det blev lite fart och fläkt, såväl på artisten som på publiken. Solglasögonen åkte av och på något sätt verkar Hoffsten själv ha fått mer feeling när detta skyddande lager från åhörarna försvann. När hennes röst tidigare under konserten ibland försvann i sorlet från publiken och ljuden från övriga platser på festivalen, tog hon nu i och fick mer styrka i sången. Hoffsten förklarade i mellansnacket att de spelade hiten för att vara snälla och nog verkade publiken uppskatta den svängigt rockiga låten och de tunga basgångarna. Till och med försöket att skapa lite allsång funkade någorlunda och här och var syntes en upskattande hand höjas mot scenen.

Efter detta nedslag spelades en tolkning av Elvis ”A mess of blues”, en av de låtar som skapar höstens show där Hoffsten hyllar idolen på Tyrol i Stockholm. Lite melankoliskt souliga pärlor från plattan På andra sidan Vättern fick bli de svenskspråkiga bidragen. Hon avslutade till publikens glädje med liveklassikern ”Sweet Louise” och extranumret hiten från årets Melodifestivalen ”Only the dead fish follow the stream”. Konserten skulle kunna sammanfattas med samma beskrivning som på de assessoarer en brud enligt gammal sed ska bära inför vigseln: något gammalt, något nytt, något lånat och något blått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!