Finländsk dirigent inviger

När Festspelen inviger sitt 30-årsjubileum med Norrbottens kammarorkester, är Anna-Maria Helsing kapellmästare. Hon tog sin A-examen i orkesterdirigering 2007 med utmärkt vitsord. Sedan dess omnämns hon i samma andetag som de världsberömda (manliga) "demondirigenterna" från Finland.

Anna-Maria Helsing.

Anna-Maria Helsing.

Foto: Heikki Tuuli

invigning2012-06-13 06:00

Violinisten och dirigenten Anna-Maria Helsing har en stadig musikalisk grund att stå på sedan barnsben, liksom sin syster Pia-Karin Helsing som är operasångerska och cellist och bosatt i Luleå.

- Där har jag varit och jag känner till att Norrbottens kammarorkester finns, men jag har aldrig hört den tidigare.

- Pia-Karin ska förresten också vara med på invigningskonserten, säger Anna-Maria Helsing som bor i Österbotten.

- Nära mina rötter, säger hon och syftar på uppväxtorten Munsala i Nykarleby.

Omväxlande gala
Hon berättar att hon och systern musicerat mycket tillsammans genom åren, sedan de var små.

- Hela familjen spelar folkmusik och klassisk musik, så vi växte upp med det.

Om invigningsprogrammet för Festspelen har hon bara positivt att säga:

-  En väldigt omväxlande konsert som jag tror blir jätteskoj för publiken, med blås- och stråkinstrument, och sångare.

- Det är sällsynt med så många fina solister i en och samma konsert.

Denna vecka har Anna-Maria Helsing anlänt till Piteå för repetitioner med orkestern.

- Programmet är roligt med blandningen av äldre och nyskriven musik.

- Jag gillar att man tar in den musik ungdomar lever i vid ett sådant här tillfälle, säger hon och nämner Jimmy López "Fiesta!" som hon kallar "ett fyrverkeri av latinamerikanska rytmer".

Debutstycken
Två av styckena i galaprogrammet har hon dirigerat förut: Haydn och Lopez.

- Så är det med nästan alla konserter jag gör, att jag dirigerar musiken för första gången - jag har ju inte hållit på så länge.

- Men att dirigera är verkligen min grej. Däremot har jag inga som helst behov av att själv komponera musik.

Anna-Maria Helsing säger att hon tycker om allt med att vara dirigent, inte bara när hon står på scenen under en konsert.

-  Det andra som ingen ser är minst lika roligt. Att planera konsertprogram och sedan träffa orkestern och öva är skoj. Mitt yrke är utmanande, jag lär mig ständigt nya saker.

- Men medan jag nöter in partitur är det förstås ensamt, det är därför jag tycker om kontakten med orkestermusikerna.

- Hur det blir handlar mycket om psykologi, den är olika beroende på orkester, dagar och stämningar.

Kändisliv och barn
Hon beskriver nödvändigheten av en total närvaro i stunden: I varje situation händer det hela tiden saker som dirigenten måste vara lyhörd inför, särskilt om förberedelsetiden med orkestern är kort, kanske bara fyra timmar.

- Det gäller att blixtsnabbt reagera på olika saker. En stor symfoniorkester har ju många olika inst- rument och spännande klanger att ta vara på, men variationen med att dirigera opera eller kammarorkester ibland är det bästa med jobbet. Jag har ett omväxlande arbete och det är svårt att bli uttråkad.

När Anna-Maria Helsing varit ute i världen och samarbetat med berömda orkestrar och solister på glassiga scener, är hemmet som hon delar med sambon det bästa stället att landa i:

- Min flickvän har två barn som är fyra och sex år. De bor hos oss varannan vecka och det tar inte lång tid att komma ner på jorden när man träffar dem!

Oplanerat yrkesval
Anna-Maria Helsing drömde aldrig om att bli dirigent. Hon är en välutbildad violinist och var mycket nöjd med sin tillvaro.

- Jag utbildade mig till dirigent sent i livet och det var inget jag hade planerat, det blev så bara.

- Allt började med att jag var konsertmästare och upptäckte att det ibland var lättare att leda andra när jag inte spelade själv, säger hon.

2004 påbörjade hon utbildningen vid Sibelius-akademin, för professor Leif Segerstam och Atso Almila.

Hon avlade sin examen som gästdirigent för Oulu Sinfonia, den orkester i Uleåborg som hon nu är konstnärlig ledare för. Hösten 2008 debuterade hon med Helsingfors stadsorkester och sedan dess har hon ständigt varit efterfrågad.

- Jag har lärt mig så mycket av så många, bland annat när jag var med i ett ettårigt projekt för yngre kapellmästare i London 2008-2009. Då fick jag dirigera London Philharmonic Orchestra och Philharmonia Orchestra.

Två favoriter
Anna-Maria Helsing har assisterat Esa-Pekka Salonen och bland hennes övriga läromästare kan hon räkna upp Gustavo Dudamel, Vladimir Jurowski, John Carewe, Leif Segerstam, Jorma Panula och Atso Almila. Hennes personliga förebild bland världens dirigenter är österrikaren Carlos Kleiber (1930-2004).

- Han är en av de största som funnits. Han är min favoritdirigent på grund av sitt omedelbara och tydliga sätt att göra musik på. Allt känns så rätt.

Berlinerfilharmonikernas förre dirigent, italienaren Claudio Abbado (född 1933), spelar enligt Anna-Maria Helsing i samma division:

- Han är också en dirigent som gör bra musik utan konstigheter. Så vill jag också dirigera.

Anna-Maria Helsing har lagt fiolen på hyllan, men längtar efter den ibland:

- För mig kändes det som att jag måste välja mellan att antingen fortsätta spela mitt instrument eller att dirigera.

- Jag är inte en spelande dirigent och jag har inte haft så mycket tid över för violinen på senare år, men jag skulle vilja spela mer, säger Anna-Maria Helsing.

FAKTA Galaprogrammet

Bruce Broughton: "Mixed Elements: Diversions (sats III)". Norrbottens kammarorkester, NKO.

Wilhelm Stenhammar: "Florez och Blanzeflor (opus 3)". Peter Mattei, baryton.

Joseph Haydn: "Trumpetkonsert i Ess-dur". Ole Edvard Antonsen, trumpet.

Jimmy López: "Fiesta!". NKO.

W A Mozart: "Deh vieni alla finestra". Peter Mattei, baryton

Wilhelm Stenhammar: "2 romanser". Peter Mattei, baryton, Bengt-Åke Lundin, piano.

Johannes Brahms: "Dubbelkonsert i a-moll (opus 102)". Ulf Wallin, violin, Orfeo Mandozzi, cello.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!