Mästerstycke i kyrkan

Första delen av Händels "Messias" och några satser ur del två och tre framförs av orkester, kör och solister under ledning av organisten Christiane Rödder Steiner. Countertenor Michael Lieb från Tyskland är en av solisterna i Hortlax kyrka på söndag.

Christiane Rödder Steiner under en repetition med Hortlax kyrkokör.

Christiane Rödder Steiner under en repetition med Hortlax kyrkokör.

Foto: Maria Johansson

Hortlax2015-12-02 14:36

Michael Lieb har sjungit Händels mästerstycke många gånger – i Tyskland, Storbritannien och Irland.

– Texten i "Messias" sjungs ovanligt nog på engelska och inte på latin, så i de engelskspråkiga länderna är folk galna i det stycket, säger han.

Nu ska han för första gången uppträda i Sverige, något han ser fram emot.

– Det blir spännande, jag har inte varit i Sverige privat heller.

Rösten bestämde

När Michael Lieb var nio år började han sjunga i kören vid hemstaden Hannovers operahus (Staatsoper Hannover).

– Jag har velat sjunga så länge jag kan minnas, men inte i pojkkör för jag ville inte ha kostym. Därför valde jag operans kör och sedan dess har jag inte slutat sjunga.

– Även om jag inte står på scen sjunger jag varje dag, men jag tillåter mig att slappna av mellan uppträdandena, säger Michael Lieb.

Angående att han började sjunga i falsett när han passerat målbrottet och därifrån utvecklade sin sångteknik till att omfatta vad som motsvarar en kvinnlig alt- eller mezzostämma, säger han att han inte hade något val.

– Om jag hade blivit baryton skulle det helt enkelt inte låta så bra, så jag lyssnade på min musiklärares råd att bli countertenor.

Julkonserter

Stämman är ganska ovanlig i operauppsättningar, så operahusen brukar inte anställa countertenorer. Däremot får Michael Lieb projekterbjudanden om att sjunga opera i olika länder.

Däremellan sjunger han konsertant. Han är också med i en kvintett med manliga vokalister som har både kyrkomusik och populärmusik på repertoaren.

– Just nu förebereder jag mig inför julkonserter i Tyskland, säger han.

Bibelbudskap

Georg Friedrich Händels oratorium uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin 1742. En tradition som Christiane Rödder Steiner säger att Hortlax församling ska hålla fast vid.

– "Messias" beskriver hela bibelns budskap och är ett av de mest kända kör- och orkesterverk som finns. Redan under Händels levnadstid spelades verket väldigt ofta för att samla pengar till välgörenhet.

– Även konserten i Hortlax ska vara ett sådant tillfälle. Vi samlar pengar till ”Låt fler fylla fem”, julinsamlingsprojektet för Svenska kyrkans internationella arbete, säger hon.

Klangrikt

Hortlax kyrkokör gästas vid konserten av Skellefteå kammarorkester och ytterligare tre solister: Sopranen Emma Rönnlund, tenoren Erik Stillesjö, och basen Anders Edström.

– Jag är väldigt glad över att vi kunnat engagera dessa solister. Emma Rönnlund är känd för sina uttrycksstarka framträdanden och Michael Liebs arior ser jag verkligen fram emot.

– En countertenors röst har en fin och skör klang som når hjärtat direkt, säger Christiane Rödder Steiner.

Dynamik

Michael Lieb säger att han tycker mycket om att sjunga "Messias" därför att sången skiftar mellan stora ljudliga partier och små avskalade.

– Ariorna ska ofta sjungas sakta i långa fraser, i kombination med en del snabba koloraturnoter. För barocktiden är orkestern ovanligt stor och hur man väljer det där beror mycket på dirigenten. Stråkarna är viktiga, säger Michael Lieb.

Han anländer till Hortlax på lördagen och ser som sagt fram emot sin Sverigedebut, men tvivlar på att han kommer att byta favoritscen.

– Min favorit bland alla scener jag uppträtt på är och förblir den i min hemstads operahus där jag känner till varje skrymsle och där jag kan möta mina lärare och sångkollegor, säger han.

Fotnot: Det är tio år sedan första delen av Händels "Messias" för första gången någonsin sattes upp i Piteå stadskyrka, då under ledning av Kerstin Baldwin. Den gången sjöng Christiane Rödder Steiner i kören.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!