Noah bestämmer var mammas lyriska sopran ska ljuda
Den svenska sopranen Katharina Frogner Kockum har bosatt sig i Norge. Där har Piteå-anknytningen blivit uppenbar trots att hon aldrig satt sin fot i Norrbotten, ja inte i hela Norrland. Något som det blir ändring på nu när hon gästar festspelen för en av de fyra Schumannkonserterna, som uppmärksammar 200-årsminnet av tonsättaren. Då bildar hon romansduo med pianomästaren Helge Kjekshus.
Katharina Frogner Kockum med sonen Noah.
Foto: Knut Johannessen
- Vi har länge gett konserter i både Norge och Sverige. Vi har varit överallt i Sverige utom i Norrland. Jag är själv från Siljantrakten i Dalarna, men har alltid haft lust att åka norrut och glädjer mig oerhört åt att det äntligen blir av, säger Katharina Frogner Kockum.
Hennes andra anknytning till Piteå är årets mästare i sång, mezzosopranen Barbro Marklund-Petersone, utflyttad Pitebo och professor vid Norges Musikkhøgskole i Oslo.
Studera för Barbro Marklund
- Jag gick min solistubildning i Stockholm och sista året fick jag ett stipendium för att kunna åka till Norge. Jag ville studera för Barbro Marklund och det gör jag fortfarande, för jag går Operahögskolan i Oslo samtidigt som jag håller på med en masterutbildning i Stockholm, säger Katharina Frogner Kockum.
Eftersom hon samtidigt ger konserter och har fått erbjudande om åtminstone två operaroller till hösten, kräver studiekoncentratet en förklaring. Denna heter Noah, är elva månader och orsakade sin mamma en tids studieuppehåll. Katharina Frogner Kockum är gift med den norske cembalisten Knut Johannessen och har två barn, varav det äldsta är nio år. Familjen har bott i Norge de senaste tre åren.
Vill undvika kommers
- Vi tog steget och flyttade i samband med att det gick bra med min konsertverksamhet. Att hålla på med romanssång, som jag gör, tar mycket tid och ger inte särskilt mycket pengar eller stor publik. Men jag vill hellre ägna mig åt kammarmusik i det lilla formatet än musikteater och opera, som de flesta drömmer om.
- Opera- och musikalvärlden är för starkt mallade sammanhang för mig.
- Jag har sett den kommersiella operavärlden inifrån, bland annat har jag sjungit i Metropolitans ungdomssatsning och haft huvudroller i olika musikal- och operauppsättningar.
- Det känns som om jag förlorar min egen stil om jag ägnar mig för mycket åt det, jag vill hellre göra något som känns äkta och berör, säger Katharina Frogner Kockum.
Bebisen bestämmer
I nästa andetag förklarar hon att bästa sättet för att känna sig som fullbordad musiker är att sjunga allt som ingår i det som kallas klassisk musik, därför sjunger hon både barock och romantisk musik. Och så avslöjar hon att hon trots allt fått förfrågan om att göra roller i små operahus i Tyskland, samt att hon i egenskap av student vid Operahögskolan blivit erbjuden en roll i "Fladdermusen" i november som hon helt nyligen tackat ja till.
- Har man en bebis är det bäst att vara försiktig. Jag ska titta på möjligheterna, men jag är inte den som gått den snabba vägen framåt.
- Det är jag förresten glad för nu när jag sjunger Schumann-programmet. Även om sångerna är naiva, behövs det lite livserfarenhet för att förstå dem. Det tycker jag mig ha nu när jag är 31 år.
Schumannkonserten "Frauenlieb und leben" är en sångcykel baserad på en diktsamling från 1830 av Adelbert von Chamisso. Robert Schumann skrev musiken 1840. (På svenska "En kvinnas kärlek och liv").
- Sångerna handlar om en kvinnas liv utifrån mannens perspektiv, vad han tror att hon ser hos honom. Chamisso var 40 år och hans fru 18 när de gifte sig och dikterna är som fotografier eller episoder, från att de träffas allra första gången tills han går bort, förklarar Katharina Frogner Kockum.
Självklart bli sångerska
Om sitt eget liv säger hon att hon inte hade något val - att hon skulle bli sångerska var helt enkelt självklart. Hennes mamma, Kajsa-Britta Frogner, arbetade som sångerska och var också kyrkoherde i en församling.
- Hon jobbade med körsång och jag var med och sjöng på högmässorna och i andra kyrkliga sammanhang från det jag var liten. Folkvisor, psalmer, svenska sommarromanser, musikallåtar, ja allt möjligt. Jag kular också!
- Men för tio år sedan bestämde jag mig för klassiskt. Den musikformen känns närmast mig, för den är så nyanserad samtidigt som den är avskalad och naken.
Ovanlig scen
Katharina Frogner Kockum och Helge Kjekshus kommer att uppträda på en scen som festspelen aldrig provat förut - Ljusgården i "glashuset", det vill säga hyresfastigheten på Hamngatan 57.
Det artar sig till en mästarkonsert där också violinisten Christian Svarfvar, klarinettisten Harri Mäki, pianisterna Bengt-Åke Lundin och Mårten Landström, altviolinisten Jenny Välitalo och cellisten Hampus Linderholm medverkar. Förutom Schumanns sångcykel framförs bland annat Wilhelm Stenhammars "Allegro Brilliante" i Ess-dur för pianokvartett under tisdagens kvällskonsert.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!