Bengan gör spontan resumé med Kalle

Kalle och Bengan är - sina rätt så vanliga namn till trots - ett begrepp som inte låter sig förväxlas. De brukar bråka om ifall det är 20 eller 21 år sedan de tog sin första ton tillsammans, klart är i alla fall att sedan dess har de hängt ihop. Båda har också andra åtaganden, men till Piteå kommer de som duo i sommar.

Bildtext

Bildtext

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

FESTSPEL i Pite älvdal2010-07-01 06:00
Dragspelaren Bengan Janson och vio- linisten Kalle Moraeus brukar benämnas spelmansduo när de gör gemensam sak, något de flesta associerar till folkmusik. Men båda ägnar sig åt vitt skilda genrer, så när de avrundar festspelen i Studio Acusticum kan det lika gärna bli klassiska tongångar som rock, visor, jazz, eller vad som i stunden faller dem in. Till och med opera har de på sin repertoar, samarbetet med operasångerskan Ann-Sofi von Otter 1998 resulterade bland annat i en USA-turné.
- Kalle och jag skriver aldrig några spellistor eller program. I Piteå blir det en slags sammanfattning av vad vi gjort nu i 20 år. Vi brukar utgå ifrån hur länge vi ska spela och hur det känns när vi kommer upp på scenen. Sedan blir låtvalet spontant utifrån det, säger Bengan Janson.
Norrut varje år
Senast gästade han Piteå i samband med förra årets gatufestival och gjorde en spelning på Krokodil tillsammans med den lokala jazzsångerskan Kicki Enqvist. Tillsammans med Kalle Moraeus har han också gett en konsert i Öjebyns kyrka den senaste tiden. Bengan Janson gissar att för hans del uppgår resdagarna till i genomsnitt 150 per år och då räknar han med alla olika konstellationer han medverkar i. När PT når honom per telefon ska han just kliva upp på Göteborgsoperans scen tillsammans med Kalle Moraeus, efter att dagen innan först ha spelat på Nybrokajen i Stockholm och därefter flugits till Mariehamn för att kunna spela på Ålandsbåten när den återvände till Stockholm.
- Ibland är det vansinniga turer, men minst en Norrlandssväng om året brukar det bli. Då ser jag ingen anledning att undvika Piteå, som har ett mycket rikare kulturliv än min hemkommun. Den här gången ska det bli extra roligt när vi får spela i Studio Acusticums stora sal, jag har hört att akustiken är fin där, säger han.
Tjänstledig
Bengan Janson har förresten fått en egen scen uppkallad efter sig vid folkmusikfestivalen Musik vid Siljan. Många kanske förknippar honom med Östen med Resten, som han var med och bildade 1989. Därifrån har han tagit tjänstledigt på obestämd tid.
En annan spelkamrat som han hållit ihop med i många år är violinisten Björn Stäbi. Det var för övrigt honom som skådespelaren, regissören, teaterchefen, författare och visdiktaren Allan Edwall först kontaktade 1992, när han föreslog ett samarbete med skivinspelning. Så blev det och sedan dess har Allan Edwall upptagit en hel del av Bengan Jansons tid och engagemang.
- Vi hade så gott som daglig kontakt under de fem år jag kände honom innan han dog.
De Tröstlösa
Bengan Janson medverkar i några av spåren på Stefan Sundströms Edwall-skiva och själv har han helt nyligen gett ut cd:n "Upp med hakan". Hälften av låtarna är inspelade vid en konsert i Uppsala nya konserthus förra året, då Bengan Janson spelade Edwall tillsammans med jazzgruppen Trio X. Hälften är studioinspelat.
- Att det äntligen blev av att göra det här med Trio X är jag så glad över. Allan Edwall kommer alltid att finnas med mig och skivan är min version av hans texter, säger Bengan Janson som tycker att De Tröstlösas ande svävar över skivan.
Rutin ger energi
Den minst sagt ovanliga musikgruppen De Tröstlösa, där Björn Stäbi, Allan Edwall, Bengan Janson och poeten Kristina Lugn ingick, fanns under Allan Edwalls tre sista levnadsår. Kvartetten uppträdde på olika scener i Sverige, men framför allt på Allan Edwalls teater Brunnsgatan 4 i Stockholm. Ingenting av vad de gjorde blev inspelat på skiva, men enkelheten och den raka stämningen har Bengan Janson försökt återskapa i "Upp med hakan".
- Allan Edwalls texter tilltalade mig från allra första början och var jag än spelar brukar jag så gott som alltid ha med åtminstone en Edwall-låt, säger han.
Att kombinera olika slags engagemang är tjusningen med att vara musiker, tycker Bengan Janson. Det leder till både nya kontakter i musikvärlden och till utmaningar som inte nödvändigtvis har med musik att göra - exempelvis en filminspelning.
- Men allt har sin grund i mitt jobb som musiker. För mig är det tråkigt att bara syssla med en grej, det jag får energi av är kombinationen av olika saker. Och det blir roligare ju äldre jag blir, det känns skönt att kunna lita på rutinen, säger Bengan Janson som i år avslutar sina sommarspelningar på en musikfestival i Italien.
FAKTA Bengan Janson
Född i Stockholm 1963.
Var 13 år när familjen flyttade till Järvsö.
Bor i Järvsö med fru och tre barn på 15, 9
och 2,5 år.
Började spela dragspel som åttaåring.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!