Vare sig man tillbringat dagen längs shoppingstråket på Gågatan eller ej, kan man både torsdag och fredag eftermiddag avrunda aktiviteterna med levande musik. I den gamla byggnad som gett namn åt Rådhustorget, blir det lika anrik musik. En barock eftermiddag med några av Piteås förnämsta musiker och en särskilt inbjuden instrumentalist, följs av österbottnisk folkmusik med Pia-Karin Helsing Group från Finland.
Båda konstellationerna är nybildade. Barockensemblen består av sopranen Emma Rönnlund, cembalisten Lars Sjöstedt, Lena Weman Ericsson på viola da gamba och Magnus Andersson på luta. Det är bara den sistnämnde som inte är bosatt i Piteå kommun och alla utom Lena Weman Ericsson är lärare på Framnäs sommarakademi under festspelsveckan. I stället är hon första alt i Erik Westbergs vokalensemble och ska alltså uppträda vid ytterligare två programpunkter under årets festspel.
Barocknördar
Emma Rönnlund har varit Hortlaxbo i fyra år, vid musikhögskolan i Piteå och musiklinjen på Framnäs har hon arbetat i sex - i början pendlade hon.
- Min man och jag tröttnade på Stockholmstressen. Det var så skönt att flytta hit. Vi fick lite fritid. Luft i livet, tystnad, säger Emma Rönnlund.
När festspelsledaren Noomi Hedlund undrade om hon kunde se till att berika sommarens program med ett barockinslag, tog hon genast på sig uppgiften.
- I Piteå är det en stor förmån att det finns ett gäng musiker med den här specialkompetensen. Och det är roligt att ha luta med. De är barocknördar allihopa, precis som jag själv, säger Emma Rönnlund
Under utbildningen kom hon snabbt in på tidig musik och har sysslat med det sedan 20-årsåldern.
Italienskt och engelskt
Hon har tidigare jobbat med samtliga i Arctic Baroque, men inte samtidigt. Till "barocknördarna" räknar hon således också lutaspelaren Magnus Andersson, från Arboga som hon träffade under utbildningen i Stockholm och som bott i Italien de senaste två åren. Närmast har han bland annat varit i USA och spelat och under sommarkursen är han engagerad som ackompanjatör.
Det är också Lars Sjöstedt och det är en konsert som han och Emma Rönnlund gjorde förra året som i viss mån bestämt repertoaren under Arctic Baoruqe’s första konsert.
- Lars och jag spelade barockhits vid förra konserten, sånt som alla har hört. Vi vill inte upprepa oss, så nu blir det annat som är bra, säger Emma Rönnlund.
- Ja, det är Emma som mest har tänkt på musikvalet, säger Lars Sjöstedt.
De träffades när han gick en extrakurs i generalbas på musikhögskolan i Stockholm, under utbildningstiden i Piteå.
- Vi har försökt att hålla oss till italiensk och engelsk barockmusik, för att få kontraster. Den italienska är temperamentsfull och den engelska mer introvert och samtidigt väldigt vacker, säger Lena Weman Ericsson.
Berikande blandning
Emma Rönnlund är född i England (engelsk mamma, svensk pappa) och familjen flyttade till Sverige när hon var fyra år, 1980. Hon bodde i Örnsköldsvik tills hon började på Framnäs och gick ett år på musiklinjen. Musiker- och diplomutbildningen gick hon i Stockholm och USA. Hon har varit frilansande musiker med bas i Stockholm och gjort internationella turnéer med körer och orkestrar.
- I år blir fjärde gången jag har sommarkursen i sång på Framnäs. Jag trivs med att undervisa både på folkhögskolan och musikhögskolan och jag tycker att det är jättebra att allt slagits ihop till en enda stor sommarakademi.
- De olika nivåerna berikar varandra och i folkhögskolekursen kan man plocka upp de som har ett brinnande intresse för tidig musik fast de inte är behöriga till musikhögskolekursen, säger Emma Rönnlund.
Bland verk hon valt till torsdagens eftermiddagskonsert kan nämnas något av den italienske tonsättaren och organisten Girolamo Frescobaldi som levde åren 1583-1643, samt den mångsidiga giganten Henry Purcell, en engelsk tonsättare, instrumentalist och orgelbyggare som levde åren 1659-1695.