I kväll är det premiär för Älvåkraskolans teaterprojekt i årskurs nio, det 19:e i ordningen. Eleverna har gjort sin egen version av William Shakespeares "Romeo och Julia".
Den sorgliga pjäsen från 1500-talet har förenklats med ett modernare tilltal och musik som eleverna valt i samarbete med lärarna på Älvsbyns kulturskola. Abdalla Hassan som spelar Romeo har själv skrivit om dialogen så att det passar honom.
- Jag vill att publiken ska förstå vad man säger. Jag har tagit bort mycket svåra ord.
Tackar vänner
Det har varit hårt arbete och i början visste inte Abdalla om han skulle klara av ansvaret som det innebär att ensam ha huvudrollen.
Stöttning, hårt arbete och talang fick honom att lyckas.
- Innan TP vågade jag inte sjunga och i början var jag nervös att jag skulle tappa bort mig inför 500 personer. Jag vill tacka min vän William Westbom för att han har lärt mig att sjunga och våga.
Deltagarna i projektet utvecklas både som grupp och individer. Linda Grönlund i skådespelarensemblen hade tänkt börja med en mindre roll men har stegvis tagit på sig mer och mer ansvar.
- I början var jag blyg. Jag har fått bättre självförtroende sedan teaterprojektet började, säger hon.
Älvåkraskolans unika teaterprojekt handlar om en fullständig teaterproduktion, där eleverna jobbar med allt från början till slut. Bakom scenen verkar administratörerna och alla som jobbar med kostymer, sminkning, scenografi och ljud- och ljussättning.
- Vi skådespelare står ofta i fokus. Men utan alla andra skulle det inte fungera, säger Amanda Sundh som spelar farbror Capulet.