Hett som i Afrika
Afro fusion kallar Gwarimba sin musik, som på scenen också innehåller dans. Här med den sångaren, dansaren och fotbollsspelaren Samuel Gohwa.
Foto: Sanna Eriksson
Det sceniska upplägget är lika genomtänkt och ger därför plats åt en spontanitet som genast smittar av sig på publiken. Alla är på fötterna till slut.
Upplevelsen är visuell i samma grad som den är rytmisk och melodiös. Någon enstaka sång sjungs på engelska, övrig på tre språk som talas i Zimbabwe. Ändå existerar inte en enda död sekund under den dryga timme black box dallrar av afrikansk hetta, trots att mellansnacket är sparsamt. Alla fattar vad låtarna handlar om i alla fall, eftersom de så tydligt uttrycker känslor.
Iklädda fantastiska scenkostymer bjuder Gwarimba på oupphörlig dans till traditionella rytmer och moderna beat, ihopsmälta med rockig energi, elektrifierad pop och harmonier som kan vara hämtade från både funk och jazz. Med andra ord obeskrivligt - måste höras! Och helst ses.
Själva kallar Gwarimba sin egenhändigt komponerade musik för afro fusion. De traditionella instrumenten bildar grundsvänget, vilket byggs på med de modernare motsvarigheterna. Alltihop toppas med Sam Gohwas röst.
Han sjunger om fred på jorden, meningen med livet, lusten att dansa och om Afrika. Samtidigt dansar han så intensivt, proffsigt och välkoreograferat att den fysiska insatsen kan liknas vid att spela en fotbollsmatch på elitnivå.
Det visar sig att det är precis vad han sysslar med när han inte ägnar sig åt Gwarimba. Han är faktiskt fotbollsproffs också, har jag fått bekräftat från säker källa. Det är logiskt - vem som helst skulle inte klara att hålla igång så där och samtidigt sjunga utan att låta det minsta andfådd.
Gwarimbas medlemmar bor alla i Harare och försörjer sig på sin musik sedan fem år tillbaka. Det skulle inte förvåna mig om den här turnén är början på ett större genombrott utanför Afrika för gruppen.
Gwarimba
MUSIKER Samuel Gohwa, sång och (buffel-)horn. Moses Mwale, keyboard och akustisk gitarr. Prince Zhuwao, mbira och marimba, Itai Karuza, slagverk, Tapuwa Chisvo, trummor och Nota B Frighton, elbas.
TEXT OCH MUSIK Gwarimba.
PLATS Black box i Piteå, söndag.
PUBLIK Drygt 80 personer.
ÖVRIGT Rikskonserter har som tradition att engagera unga musiker som medverkar i det afrikanska kulturprojektet Music Crossroads för en Sverigeturné, med stöd av Svenska Institutet. Gwarimba vann andra pris i den internationella finalen i Malawi förra året, enligt tidningen Heralds nätupplaga. I Sverige presenteras bandet som vinnare av musiktävlingen. Vilket som än är rätt, är turnén ett segertåg.
TEXT OCH MUSIK Gwarimba.
PLATS Black box i Piteå, söndag.
PUBLIK Drygt 80 personer.
ÖVRIGT Rikskonserter har som tradition att engagera unga musiker som medverkar i det afrikanska kulturprojektet Music Crossroads för en Sverigeturné, med stöd av Svenska Institutet. Gwarimba vann andra pris i den internationella finalen i Malawi förra året, enligt tidningen Heralds nätupplaga. I Sverige presenteras bandet som vinnare av musiktävlingen. Vilket som än är rätt, är turnén ett segertåg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!