För några veckor sedan jobbade jag med den lokala produktionen för en av Sveriges största hållbarhetskonferenser, A Sustainable Tomorrow. Förmiddagen var fullmatad med talare och företagare som berättade om hållbarhet, företagsamhet, cirkularitet och ekonomi ur olika perspektiv. Jakob Trollbäck, som varit med och skapat den grafiska profilen för FN:s globala hållbarhetsmål, ställde frågan “Vad är det för tillväxt vi behöver?”. Han fördjupade resonemanget med ett tydligt upprepande till alla deltagare: var inte så orolig för tillväxten utan fundera istället över vilken typ av tillväxt vi faktiskt behöver.
Ett annat briljant inspel kom från Röstånga, en liten ort med ca 900 invånare i Svalövs Kommun, Skåne. Det såg länge mörkt ut för Röstånga, husen började förfalla och folk flyttade därifrån. För att göra något åt detta startades föreningen Röstånga Tillsammans och ur det initiativet grundades även ett aktiebolag som bland annat köper upp olika fastigheter. Med gemensamma krafter rustas husen så att allt från möten till pubkvällar kan arrangeras lokalt. Nästan hälften av medborgarna är delägare jämte föreningen och all vinst återinvesteras i bygden. Det som i andras ögon ses som dåliga ekonomiska investeringar ser dem själva som ovärderliga sociala investeringar. Tack vare dessa initiativ har Röstånga ändrat sin egen historia och framtid.
Att ställa om till ett hållbart samhälle är vår tids viktigaste fråga och för att lyckas måste vi släppa taget om gamla sanningar. Jag inspireras av företag som LKAB och SSAB som genomför historiska omställningar i arbetet med fossilfri produktion. Men det är inte bara industrin som behöver ställa om. Allt från livsmedel och byggsektor till konsumtion och handel behöver också göra sina historiska omställningar. Även du och jag behöver utveckla vårt sätt att leva, konsumera, äta och bo.
När det kommer till Röstånga sammanfattades faktorerna bakom framgångarna till uthållighet, mod och förmågan att ändra sitt mindset kring pengar. Jag tror också att förmågan att lyssna på andra, att kontinuerligt ta in ny kunskap och att våga ändra både sina åsikter och sin världsbild är väldigt viktigt för att vi ska lyckas ställa om tillsammans.
Då kan den här historiska resan mot ett hållbart samhälle bli precis så som Eva Karlsson, VD för Houdini, önskade: A love story.