Per Nilsson: Vad Ă€r det nya normala – efter pandemin?

Det har onekligen varit en omvÀlvande period med mÄnga dystopiska inslag sedan pandemin startade under vÄren. Hittills har nÀringslivet klarat pÄfrestningen förvÄnansvÀrt bra, glÀdjande nog.

Vad innebÀr det nya normala, efter pandemin? Per Nilsson, Norrlandsfonden, spanar in nÄgra trender i sin krönika.

Vad innebÀr det nya normala, efter pandemin? Per Nilsson, Norrlandsfonden, spanar in nÄgra trender i sin krönika.

Foto: Privat

Krönika2020-09-22 09:35
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den bransch som Ă€r hĂ„rdast drabbad Ă€r besöksnĂ€ringen som tappat omsĂ€ttning till följd av stĂ€ngda grĂ€nser och andra smittskyddsĂ„tgĂ€rder. MĂ„nga branscher Ă€r dock relativt opĂ„verkade och har till och med vissa fördelar av situationen. De svenska sĂ„gverken har exempelvis haft goda tider nĂ€r mĂ„nga sĂ„gverk i omvĂ€rlden tvingats stĂ€nga. Detta samtidigt som efterfrĂ„gan pĂ„ virke ökat. Bland annat till följd av att privatpersoner över hela vĂ€rlden passar pĂ„ att bygga om hemma under sin karantĂ€ntid. 

GruvnÀringen och entreprenadföretagen har ocksÄ haft god efterfrÄgan och inga omfattande restriktioner. IT-företag som tillhandahÄller verktyg för fjÀrrmöten och distansarbetet har ocksÄ haft fullt i orderböckerna och kunnat expandera. Spelutvecklingsbolagen har blomstrat till följd av att mÄnga har anvÀnt sin karantÀntid till att spela och som plattform för virtuell social samvaro.

Ännu Ă€r det för tidigt att blĂ„sa faran över, men som lĂ€get med smittspridning och restriktioner ser ut i skrivande stund sĂ„ Ă€r vi lĂ„ngsamt pĂ„ vĂ€g mot det ”nya normala”.  Vad innebĂ€r dĂ„ detta? Jag har försökt spana in nĂ„gra trender.

FortsÀtta ÄtgÀrder mot smittspridning
För det första vet vi inte hur lÀnge covid 19 kommer att innebÀra en risk för liv och hÀlsa. För det andra vet vi att nya virus stÀndigt dyker upp. TÀnk pÄ Sars och Ebola som aldrig blev globala pandemier, men som hade den potentialen. OmvÀrlden kommer inte att rycka pÄ axlarna inför risken att en ny pandemi uppstÄr. Alla företag och myndigheter kommer att jobba med kontinuerliga proaktiva ÄtgÀrder som kommer att pÄverka vÄra liv. Exempelvis nÀr vi reser, hur vi bygger samhÀllen och umgÄs. Olika typer av registrering och bevakning kan komma att pÄverka vÄr integritet.

Distansarbete och ­fjÀrrmöten
Under vĂ„ren har en mycket stor andel av alla tjĂ€nstemĂ€n jobbat hemifrĂ„n och genomfört möten pĂ„ distans. PĂ„ ett sĂ€tt har det varit en enorm pĂ„tvingad utbildningsinsats för hela samhĂ€llet som pĂ„skyndar digitaliseringen. Även om fysiska möten aldrig kan ersĂ€ttas helt sĂ„ kommer denna period att pĂ„verka hur vi organiserar vĂ„rt arbete Ă€ven framöver. 

Det finns mÄnga andra fördelar med distansarbete som mÀrks tydligt nu. Företag inser att de kan reducera sina kostnader för resor och kontorslokaler. De fÄr ocksÄ tillgÄng till kompetens globalt genom att rekrytera personer som jobbar online. Samtidigt slipper anstÀllda resor till och frÄn arbetet i rusningstrafik och fÄr ofta ett mer flexibelt arbetsliv. Utmaningen blir att hitta balansen mellan social samvaro och rutiner pÄ arbetsplatsen kombinerat med distansarbetet. Detsamma gÀller balansen mellan arbete och fritid.

Ny syn pÄ ­leverantörskedjorna
Framöver kommer företagen inte lÀngre att ta leverantörskedjan i en global ekonomi för given. Ingen kommer att kÀnna sig trygg med att ha endast en leverantör av strategiska tjÀnster och komponenter, utan kommer att vilja sÀkerstÀlla tillgÄngen pÄ dessa genom olika leverantörer eller genom att göra mer i egen regi.

Beteendevetare fÄr en mer betydande roll
Pandemin kommer oundvikligen att skapa varaktiga psykologiska effekter och konsumentpsykologi Ă€r inget undantag. En framgĂ„ngsrik företagsledare bör ta hĂ€nsyn till dessa förĂ€ndringar och förstĂ„ behoven. Företag i mĂ„nga branscher har redan tagit med beteendekompetens in i styrelserum och pĂ„ ledande positioner.  

En katalysator för digital innovation
Kriser utlöser ofta nĂ„gon typ av innovationskraft. Jag ser framför mig ett framtidsscenario dĂ€r spelutveckling, VR och distansöverbryggande teknik smĂ€lter samman för att skapa virtuella universum för bĂ„de arbete, utbildning och social interaktion. Pandemin kan pĂ„skynda en sĂ„dan utveckling genom att vi vĂ€njer oss vid nya arbetssĂ€tt samtidigt som det behövs nya innovativa sĂ€tt att skapa gemenskap och teamkĂ€nsla. 

För oss lite Àldre kÀnns en sÄdan utveckling bÄde frÀmmande och en smula skrÀmmande. Men för generation Z, de som nu vÀxer upp efter millennieskiftet, kommer detta att kÀnnas helt naturligt. De företag som kan anpassa sig till deras verklighet kommer att ha en stor fördel i framtiden bÄde pÄ marknaden och vid rekryteringar. Detta kan verka svÄrt, men jag tror man kommer lÄngt genom att möta denna utveckling med ett öppet och nyfiket förhÄllningssÀtt. Det Àr en utmÀrkt början.