Att bli anklagad för att syssla med trolldom var en gång i tiden mycket allvarliga saker. 1674 i Torsåker i Ångermanland fick den hysteriska vidskepelsen katastrofala följder. Prästen Laurentius Hornaeus har för evigt förstört sitt eftermäle. Med hjälp av två visgossar (tonåriga pojkar), som pekade ut "häxorna" vid kyrkporten, dömdes 71 oskyldiga människor, varav 65 kvinnor, för trolldom och resor till Blåkulla.
Den 1 juni 1675 avrättades samtliga genom halshuggning och brändes sedan på bål. En enorm tragedi för bygden när var femte kvinna mötte detta öde. Sammanlagt rannsakades och mördades kanske så många som 400 människor på detta sätt. Masspsykosen fick sitt slut 1704 i Sverige, men så sent som 1782 avrättades den sista "häxan" i Europa. En av minst 30 000.
Min lilla kvasthäxa ute på inglasningen hängde där hon hängde. Någon resa till Blåkulla var det inte tal om och påsken är kort. Efter några dagar i rampljuset ligger hon åter nerpackad i en låda märkt "Påsk" i källaren. Vi ses väl om ett år.
Men inget besök av små påskkärringar fick vi. Redan på 1800-talet började denna sedvänja. Från början var det vuxna och ungdomar som klädde ut sig, men sedan blev det en angelägenhet för små barn.
Hur denna sed uppstod är tydligen rätt oklart, men en möjlig gissning är att det var ett sätt att avdramatisera de tidigare ohyggligheterna som kanske fanns kvar i det allmänna medvetandet.
Lyssnar på Kjell Höglunds ballad "Häxprocess" från 1973. Den långa vindlande texten handlar inte om den historiskt mörka perioden. Den utgår mer från våra tillkortakommanden och vår förmåga att skylla ifrån oss. De flesta verser avslutas med "Så då bränner du för säkerhets skull en häxa till".
Nej, vi bränner inte längre några häxor, men det finns andra sätt att komma åt misshagliga personer. Ett exempel är de övertoner som riktas mot klimataktivister som Greta Thunberg. Inte minst från högerhåll pågår en stigmatisering. I vissa fall antyds att de borde brännmärkas som terrorister.
Det finns så klart skillnader, men det finns också likheter mellan de som ledde häxprocesserna i slutet av 1600-talet och en del av dagens hätska högertroll.
Till sist vill jag bara förbanna skitvädret (säkert häxkonster) under påsken. Jag konstaterar också att Ian Gillan är bättre än Ted Neely som huvudpersonen i Jesust Christ Superstar.