"VÀx med dina hÄllbarhetsinsatser"

De flesta företag vill ha fler, mer lojala kunder och en ökad omsÀttning. VÀgarna dit kan vara mÄnga och allt fler förstÄr att ett utvecklat hÄllbarhetsarbete Àr en del i ekvationen. Kanske Àr du en av de som arbetar hÄllbart, men som inte sett de ekonomiska resultaten Àn?

Moa Mellberg, hÄllbarhetsstrateg för Tailorbird.

Moa Mellberg, hÄllbarhetsstrateg för Tailorbird.

Foto: Tailorbird

Krönika2022-11-23 16:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ett svar varför hĂ„llbarhetsarbetet inte gett lönsamhet Ă€r för att mĂ€nniskor Ă€r lata och sjĂ€lviska. Vi gör de val som vi anser Ă€r enkla och bĂ€st för oss. Ditt erbjudande kan vara det mest hĂ„llbara pĂ„ marknaden och Ă€ndĂ„ bli bortvalt om det finns nĂ„got som hindrar kunden att köpa det. ÖvervĂ€ger motstĂ„ndet nyttan för kunden blir du bortvald. DĂ€rför gĂ€ller det att inte glömma kunden och dennes behov vid utformning av ditt hĂ„llbara erbjudande. Är det hĂ„llbara erbjudandet för besvĂ€rligt, otydligt eller olönsamt kommer kunden att vĂ€lja bort det. 

NĂ€r vi pĂ„ Tailorbird arbetar med vĂ„ra kunder designar vi erbjudandet med utgĂ„ngspunkt frĂ„n kundens behov, och sedan ser vi till att behovet tillgodoses pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt. VĂ„r erfarenhet Ă€r att det affĂ€rsmĂ€ssiga resultatet blir bĂ€ttre om insatserna prioriteras utifrĂ„n kundens behov Ă€n om insatser vĂ€ljs enbart baserat pĂ„ att de Ă€r hĂ„llbara. Att utgĂ„ frĂ„n kunden leder till erbjudanden som har fler fördelar Ă€n enbart hĂ„llbarhetsprestanda, vilket ger bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för att bli vald och successivt vĂ€xa. 

För att fĂ„ fler att vĂ€lja ditt hĂ„llbara erbjudande behöver du ta reda pĂ„ vad det Ă€r som hindrar olika kundgrupper frĂ„n att vĂ€lja det idag och eliminera dessa hinder. 

Om du utvecklar ditt hĂ„llbara erbjudande för att uppfylla fler mĂ€nniskors behov kommer du bli vald oftare. För varför ska inte det hĂ„llbara alternativet ocksĂ„ var mest tillgĂ€ngligt, snyggast, ha hög prestanda och vara prisvĂ€rt? 

NÀr du utvecklat ditt erbjudande behöver du se till att kunderna kÀnner till fördelarna med erbjudandet. Kunden har troligen inte samma kunskap kring produkten som du och kan dÀrför ha svÄrt att se hur ditt erbjudande sÀrskiljer sig mot konkurrenternas. För att bli vald mÄste kunden förstÄ att du Àr ett bÀttre val, bÄde för dem personligen och ur ett hÄllbarhetsperspektiv.

Att vÀxa med hjÀlp av sitt hÄllbarhetsarbete handlar om att göra det enkelt för kunden att göra det hÄllbara valet. SÄ ta en titt pÄ ditt erbjudande, kan du uppfylla kundens behov pÄ ett mer hÄllbart sÀtt? Och kan du göra det enklare för kunderna att vÀlja det erbjudandet?