Hjälp oss att anmäla annonsbedragare

Annonsbedrägerier omsätter mångmiljardbelopp världen över. Nu har de också blivit ett problem för Piteå-Tidningen. PT:s ansvariga utgivare Mari Gustafsson ber läsarna om hjälp att upptäcka och anmäla bluffannonser.

Mari Gustafsson, ansvarig utgivare på Piteå-Tidningen.

Mari Gustafsson, ansvarig utgivare på Piteå-Tidningen.

Foto: Jens Ökvist

Krönika2020-09-09 14:42
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Leif GW Persson, Stefan Löfven, Bianca Ingrosso och Mark Zuckerberg är bara några exempel på personer som utnyttjas i bluffannonser. Kända personer blir mot sin vilja ansiktet utåt för investeringsbedrägerier och annonserna är många gånger utformade som rena artiklar för att verka trovärdiga. En del av länkarna går till sajter för kryptovalutan bitcoin, där människor luras att investera i något som visar sig vara en illusion.

För två år sedan beräknades annonsbranschen förlora 19 miljarder dollar på bedrägerier. År 2022 beräknas summan uppgå till 44 miljarder dollar. 

Bakom står ofta nätverk av internationella företag och bedragare har lyckats lura in sina annonser på Facebook, Instagram, Google – men också i medier som Dagens Nyheter och Aftonbladet.

Hur kommer då Piteå-Tidningen in i bilden? Via automatiserade system hamnar tyvärr sådana annonser även på vår hemsida. Bedragare har hittat hål i de nya stora digitala annonsnätverk som används av sociala medier och traditionella medier. Via dessa nätverk tar sig annonsörer in på olika sajter, som pt.se.

Med all rätt får jag en hel del upprörda mejl om annonserna.

Jag håller med. Jag är själv upprörd. Annonsbedrägerierna skadar vår trovärdighet.

Givetvis tittar vi på lösningar på både kort och lång sikt. Vi delar problemet med många mediehus och just nu pågår ett intensivt arbete för att komma åt bedragare på ett enklare sätt. Tack vare observanta anställda och läsare lyckas vi ofta uppmärksamma annonserna och blockera dem.

Vi hoppas att vi snart kan presentera ett mer effektivt sätt för er att hjälpa oss att rapportera dessa annonser. Just nu gäller en sak. Gör oss medvetna om annonserna. Och gör det mer än en gång. För lika snabba som vi kan vara att blockera dem, lika snabbt brukar de hitta sätt att ta sig förbi vår blockering med nya namn och nya källor.

Jag vill understryka att vi inte vill ha dessa bluffannonser. Men vi kan inte heller stänga av pt.se från de stora annonsnätverken. De är en del i tidningens existens, de innehåller relevant information och är en förutsättning för att redaktionen på Piteå-Tidningen ska kunna fortsätta bedriva lokal journalistik.

Att ge upp är inget alternativ, vi måste helt enkelt vara uthålliga och hitta ett sätt att i det långa loppet stoppa annonsbedrägerier.