Vi ska bli bättre på att marknadsföra oss

Piteå2008-03-15 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är intressant att se hur mina fritidsintressen retar vissa anonyma människor. Jag undrar om det varit lika irriterande om jag varit jakt-, fiske- eller skoterintresserad och om man då också krävt att jag skulle koppla ihop detta med kommunen i alla lägen.

Vidare har insändarskribenten fel i att vi aldrig talat om Arjeplog i radio. I samband med snöskulptur-DM så nämndes det och det var också meningen att vi skulle tala om filmfestivalen i samband med den. Men som i vilket samtal som helst så kan man inte styra hur ett samtal utvecklas och vilka vägar det tar. På marknadsfredagen fanns ingen tid för utsvävningar.

Men till det väsentliga i insändaren, för det finns en substans bortom gnället. Vi måste bli bättre på att marknadsföra saker som händer i kommunen och framförallt utveckla det som händer.



Inför höstmarknaden måste vi satsa på en rejäl kvalitetsförbättring av marknaden, men det kräver inte bara en insats från kommunens sida utan också en insats från kultur- och föreningsliv.

Vi måste se till att klä marknaden i intressanta och attraktiva kringarrangemang om marknaden ska överleva, och detta klarar inte kommunen själv. Skribenten tar också upp snöskulptur-DM och är i detta läge mycket orättvis mot arrangören, nämligen konstföreningen. Föreningen lade tillsammans med kommunens kulturhandläggare ned ett hästjobb på detta arrangemang och det som efterfrågas i form av korvgrillning och fika fanns faktiskt.

Att arrangemanget sedan förlades intill Silvervägen var faktiskt ett lyft. Nu syns ju skulpturerna från Silvervägen.

Konstföreningen hade ju dessutom anordnat föreläsning och bildvisning med Arjeplogssonen Dan Lestander, vilket var mycket uppskattat av de som besökte arrangemanget.

Jag delar skribentens missnöje med att hotell och restauranger stänger efter biltestsäsongen och önskar att mer gjordes för att öka turismen sommartid. Men för det krävs driftiga entreprenörer som vill och vågar.När det gäller kötider för vanliga lägenheter har det inte under det senaste året varit som det beskrivs i insändaren. På det hela taget verkar skribenten dåligt uppdaterad.

När det gäller satsningar på fritidsområdet så är sådana viktiga för livskvalitet och trivsel. Men det gäller att prioritera.

De 2,5 miljoner kronor vi får från Skellefteå Kraft räcker inte långt. Det är knappt en tillstymmelse till grundplåt för ett sporthallsbygge exempelvis.

Och sedan är frågan om det är sporthall, konstgräs, ishall eller något annat vi ska satsa på. I den frågan lär Arjeplogarna inte vara överens!

Läs mer om