Varför tar det lång tid för polisen att svara?

Signaturen Jörgen ringer genom sitt arbete då och då till polisens länskommunikationscentral (LKC) och för det mesta har de alldeles för långa svarstider, tycker han. (Personen på bilden har inget samband med insändaren).

Signaturen Jörgen ringer genom sitt arbete då och då till polisens länskommunikationscentral (LKC) och för det mesta har de alldeles för långa svarstider, tycker han. (Personen på bilden har inget samband med insändaren).

Foto: Sofia Müller/SCANPIX

Piteå2008-10-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ringer genom mitt arbete då och då till polisens länskommunikationscentral (LKC). För det mesta har de alldeles för långa svarstider.
Polisen säger att vid pågående brott ska man i stället ringa SOS 112. Fast när folk har gjort det så har SOS hänvisat personerna tillbaka till 114 14. Senast vid händelsen i Jävre.

På SOS Alarms hemsida finns att läsa exempel då man får använda 112.
Till exempel vid polisärenden som rör pågående inbrott, slagsmål och så vidare.
Varför hänvisas då folk att ringa tillbaka till 114 14 där man inte får något snabbt svar? Vid pågående brott så behöver man snabbt hjälp.

Sedan tror jag många missförstår menyvalet på 114 14. Anmäla ett brott (polisanmälan) som är val 1 är främst vad jag förstått att göra en anmälan i efterhand.
Fast många väljer nog det i nödfall också. Det är allvarligt för tryggheten i samhället att man inte snabbt kan komma i kontakt med polisen.
Läs mer om