Vägverket och olycksstatistiken

Piteå2007-01-09 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Vägverket gör det lätt för sig genom att alltid skylla på hastigheten när det hänt en trafikolycka.

Det verkar som om vägverket och miljöfanatikerna vill få hela Sverige att stanna. Det är nog också enda sättet att uppnå nollvisionen, eftersom vägverket struntar i att ta sitt ansvar när det gäller vägunderhållningen.

Ove Lundberg, projektledare vid vägverket, går ut i Piteå-Tidningen den 3 januari och presenterar statistik över antalet döda och skadade i trafiken inom Norrbotten och Västerbotten under 2006. Som vanligt skyller man olyckorna på hastigheten. Jag håller inte med Ove Lundberg.

Som jag ser det, är det istället väglaget som i de flesta fall är orsak till olyckorna. Det vill man naturligtvis inte erkänna hos vägverket, därför att det skulle betyda högre kostnader med att ploga, sanda och hyvla vägarna oftare, än vad som nu är fallet.



Det är också fel av vägverket, att endast agera för sänkt hastighet, när det ofta är annat som orsakar olyckor. Till exempel bilens skick, föraren och väglaget.

50 kilometer kan vara för hög hastighet på halt väglag med dålig förare och bil, medan 120 kilometer på samma väg med bra väglag, bra förare och bil kan vara en trygg hastighet.

Ove Lundberg, tycker tydligen också, att kvinnorna är bättre bilförare, eftersom han önskar att männen vore lite mer som kvinnorna i trafiken. Jag håller inte med om detta, eftersom jag sett många skräckexempel med kvinnor bakom ratten. Körskickligheten varierar minst lika mycket bland kvinnor som bland män.



Mattias Goldman, i föreningen "Gröna bilister", uttalar sig på samma sida i Piteå-Tidningen den 3 januari och vill sänka hastigheten för miljöns skull, eller att vi helst ska ställa undan bilen.

Tanken är så dum att den ej borde besvaras, men Goldman får delvis medhåll av Ove Lundberg, vilket inte alls förvånar mig. Det verkar ju vara vägverkets målsättning, att sänka hastigheten så mycket, att ingen kan eller vill köra bil längre.

Slutligen, önskar jag, att svenska folket reagerar mot alla dessa dumma förslag, som berör bilisterna både ekonomiskt och på annat sätt. Ni som värnar om miljön, bör inse, att lilla Sverige inte kan påverka klimatet speciellt mycket, även om alla skulle ställa bort bilen.

Åk istället till Japan, Kina eller Amerika och så vidare, och försök påverka dem i första hand, om ni menar allvar med ert engagemang.

Läs mer om