Trafiksäkerheten på Roknäsvägen
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att det behövdes en förbättring av trafiksäkerheten är nog alla överens om, men den budgetlösning som Vägverket valt är inte bra.
På vissa håll är det tätt mellan mötesplatserna, på vissa håll är det väldigt långt mellan dem, allt för långt för att det ska kunna fungera smidigt.
Tanken med uppdelningen är ju att ge cyklisterna en fredad zon, men mötesplatserna går in på cykelbanan, så där försvinner ju hela konceptet med uppdelning.
FLERA GÅNGER så har jag dessutom sett och mött cykelgäng, där en del använder cykelbanan, resten vägen, likaså så åker bilar ofta in på cykelbanan, och även om man själv vill följa lagen, så tvingas man kasta sig ut på cykelbanan för att förhindra krock av framrusande bilar.
De som anser att cykelbanan ska finnas för att barnen ska vara mer trygga vid lek, borde inse att vägen inte är en lekplats. Även en cykel/moped kan orsaka stora skador på barn som lärt sig att det är ofarligt att vara på vägen. De fartdårar som åkte i 100 knutar genom byn innan, gör det fortfarande.
Vägverket säger ju själva att en ambition med att krångla till vägen var att folk skulle välja andra vägar. Vad händer då med den lokala byhandeln?
Folk som bor längre upp längs Roknäsvägen väljer naturligtvis att handla i stan för att undvika byvägen, vilket i en förlängning kan leda till konkurs för handeln och därmed en ännu mindre levande landsbygd och försämrad service.
DET FINNS bra lösningar; Ett billigt sätt är att låta vägen vara tvåfilig, med en avgränsad cykelbana på ena sidan av vägen.
Lägg därtill fartgupp med en kilometers avstånd mellan sig, så får man dessutom ner hastigheten.
Vill man lägga lite pengar så kan man därutöver asfaltera och fixa till Stor- och Lillsöder vägarna, så de blir ett attraktivt alternativ att åka på.
Då kan de som vill handla på Sigvards göra det i lugn och ro, och de som inte ska handla kan välja (och inte "tvingas") att åka andra vägar hem.
Att gräva och fixa till belysning längs hela vägen är antagligen "för dyrt". Men man kan åtminstone hålla befintliga stolpar med fungerande belysning, en belyst väg är alltid säkrare än en mörk väg.
En betydligt dyrare men klart säkrare lösning är att bredda vägen en aning.
Sätt upp en stolpförsedd refug som löper längs med hela vägen, som då delar upp vägen i en dubbelfilig körbana och en väl skyddad cykelbana.