Problem med kabel-tv i PiteÄ

PiteÄ2007-09-15 00:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
 I PiteĂ„ driver Tele2Vision kabel-tv-nĂ€tet. Förra hösten digitaliserades kabelnĂ€tet och alla som ser tv via kabelnĂ€tet fick en digitalbox av Tele2Vision. MĂ„nga kan sĂ€kert vittna om problemen med denna digitalisering, försenade boxar, dĂ„lig information, bildstörningar med mera.

Nu har ett annat problem uppstÄtt, mÄnga av dessa boxar har slutat att fungera, ger ingen bild och vÀgrar att starta upp.

DÄ ska vi komma ihÄg att det inte har gÄtt ett Är Ànnu sedan boxarna skickades ut.



Tele2Visions största kund i PiteÄ, nÀmligen Pitebo, har slutit avtal med Tele2Vision och slussar ut problemet pÄ hyresgÀsterna.

Dessa fÄr sjÀlva ringa Tele2Visions kundtjÀnst och förklara problemen, det hela blir ju inte bÀttre av att kundtjÀnsten hos Tele2Vision verkar vara underbemannad, vÀntetider pÄ mer Àn 30 minuter förekommer.

SÄ vitt jag vet har inte den enskilda hyresgÀsten slutit avtal med Tele2Vision utan Pitebo. Att det gÄr till pÄ detta sÀtt vet jag eftersom jag har slÀktingar och bekanta som hyr av Pitebo. Dessutom har mÄnga hyresgÀster svÄrt att förklara fel pÄ teknisk apparatur och att prova sig fram vad felet Àr.

Vi kan ta ett annat exempel, hyresgÀsten fÄr fel pÄ sin spis, ska hyresgÀsten dÄ sjÀlv ringa Nelab? HyresgÀsten fÄr fel pÄ sitt avlopp, ska hyresgÀsten dÄ ringa till IVAB? Svaret Àr som de flesta vet nej pÄ bÄda frÄgorna. Ni pÄ Pitebo mÄste sÀtta press pÄ Tele2Vision sÄ att det fungerar bra för era hyresgÀster.



Varför har inte ni pÄ Pitebo ett lager av digitalboxar som hyresgÀsterna kan fÄ pÄ en gÄng och inte vÀnta flera veckor pÄ en ny box nÀr den gamla slutar att fungera?

Att ni felanmÀler till Tele2Vision varje vecka och att hanteringen av digitalboxar gÄr via er, Àr det för mycket begÀrt?

Om dessutom hyresgÀsten Àr utan tv-kanaler en lÄng tid mÄste vÀl hyran reduceras eller hur?

Kom samtidigt ihÄg att ett Tele2Visions nÀt i PiteÄ utan avtal med Pitebo innebÀr med stor sÀkerhet att Tele2Vision fÄr svÄrt att fÄ lönsamhet i PiteÄ. Pitebo Àr deras största kund, dÀrför borde ni ha mycket att sÀga till om.

Samtidigt har ni tvingat alla hyresgÀster att ha Tele2Vision som leverantör, inga andra alternativ finns, utbudet av boxar Àr obefintligt, inga boxar finns med hÄrddisk och inspelningsmöjlighet. Vad sÀger ansvariga pÄ Pitebo?

LĂ€s mer om