Norrbotniabanan, när då?

Piteå2007-03-08 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Nog är det märkligt, när norra landsändan skall investera inför framtidens infrastruktur, ja då heter det från den nya regeringen att man först måste rusta upp befintliga vägar och järnvägar och sen satsa på nyinvesteringar.

Det lär nog ta lång tid innan man kan nå det målet om man har den uppfattningen.

Kommer ihåg när stormen Gudrun härjade tog dåvarande regeringen pengar avsatta för att, just det renovera vårt eftersatta vägnät i Norrbotten.



Så här kan det inte hålla på, men tydligen gör man skillnad mellan norra och södra Sverige. Personligen hörde jag aldrig dessa krav ställas när Öresundsbron skulle byggas, att först rusta upp befintlig infrastruktur och sen bygga bron. Samma sak när beslut togs att bygga en järnvägstunnel under Hallandsåsen.

För att ytterligare göra saken mer obegriplig, framför man förslaget att industrin kan gå in med kapital till projekt Norrbotniabanan.

Hur har man då tänkt sig att industrin skall klara sina egna investeringar inför den framtid de har att möta? Investeringar som leder till nya jobb, vilket nuvarande regeringen eftersträvar.

Nä, släpp den tanken så fort som möjligt och överför tankarna till ett Sverigeperspektiv och inte ett Stockholmsperspektiv, vilket vi har fått nog av. Nu är det statliga pengar som gäller för att finansiera Norrbotniabanan.



Satsa ekonomisk kraft på Norrbotniabanan nu. Gör man det slår man två flugor i en smäll, nämligen den att vägnätet avlastas (mindre slitage) som bara det ger lägre investeringskostnader i framtiden. Den andra är att man avlastar belastningen på miljön, vilket ständigt måste eftersträvas i alla lägen.



Tänk smart, tänk nationellt och glöm inte bort att Norrbotten är en del av Sverige. Ett Norrbotten som investerar i rasande takt i stora och små industriprojekt.

Åsa Torstensson i egenskap av infrastrukturminister nu har du tilldelats ett uppdrag, se nu till att förvalta även denna infrastruktursatsning, som är så viktig för denna region.

Läs mer om