Norrbotniabanan måste byggas

Piteå2007-05-05 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Svar till Lena i Piteå. I en insändare i PT den 20 april slår Lena ett slag för Norrbotniabanan. Hon undrar varför vi företrädare för Norrbotten inte syns på riksplanet.

Jag vill börja med att säga att vi bearbetar debattsidorna hos Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet med flera. Problemet är rikstidningarna inte tar in debattinläggen. Det gäller inlägg som är underskrivna av politiker, av företagsledare eller av oss båda när vi har gjort gemensam sak. Kanske passar de inte in i mediebilden av Norrbotniabanan?



Vid sidan av att debattera i media så förser Norrbotniabanegruppen också politiker och sakkunniga med faktaunderlag, gör utredningar, ordnar föredrag och informerar på partistämmor i landet. Vi har uppvaktat ministrar, riksdagsledamöter, trafikutskott, Banverkets styrelse och många fler. Det arbetet syns inte utåt men är viktigt. Vi hjälper gärna till med faktaunderlag till debattörer som, liksom Lena, vill bidra till utvecklingen. Mycket fakta finns på Norrbotniabanans hemsida och ni är dessutom välkomna att kontakta oss.

Samtidigt vill jag påpeka att vi varit rätt framgångsrika i arbetet för Norrbotniabanan.

Haparandabanan - kustbanans nordligaste länk - påbörjades 2006. Vi har också ett regeringsbeslut att börja bygga en etapp av Norrbotniabanan 2010 och tre miljarder kronor finns avsatta. Den byggstarten riskeras efter att regeringen bett trafikverken se över prioriteringarna.

Banverket har föreslagit att Norrbotniabanan skjuts fram i tiden. Vi behöver nu hjälpas åt och verka för banans byggande. Jag vill där ge en eloge till Lena för engagemanget i Norrbotniabanan. Och grattis till det utrymme du fick i Dagens Nyheter den 22 april. Norrbotniabanan behöver ett brett förankrat stöd där argumenten förs fram av många stämmor. Tillsammans kan vi försöka påverka det förslag som Banverket lämnar till regeringen.



Effektiv infrastruktur är det mest verksamma medel som politiken har för att underlätta för företag och människor; de krafter som skapar tillväxt i ett land. Det är inte där nedskärningar ska göras. Tvärtemot vad många tror har Norrbotniabanan god lönsamhetskalkyl och ett argument vi gärna framhåller är den ovanligt höga godsandelen.

Det är viktigt att betona att Norrbotniabanan är lönsam för hela landet, det handlar inte om regional rättvisa eller huggsexa med Stockholms persontrafik. Basindustrin här uppe bidrar stort till skatteintäkter och exportinkomster för hela landet. Norrbotniabanan måste byggas!

Läs mer om