Meningen är att det ska bli bättre miljö med trängselskatten

Piteå2006-10-06 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Alliansen säger ja till trängselskatten i Stockholm. Men på villkor att skatteintäkterna används till vägsatsningar.

Vänta lite nu, jag tar det igen; Trängselskatt införs och intäkterna går till vägfinansieringar. Någon måste ha missat något här.

Poängen med trängselskatter är inte i första hand att minska trängseln och göra att de bilis-ter som har råd att betala kan ta sig fram snabbare. Poängen med trängselskatter är att minska biltrafiken och miljöförstöringen samt att göra innerstans luft någorlunda okej.

Poängen med trängselskatter är att få fler människor att åka kollektivt.



MÄNNISKORNA BEHÖVER förstås fortfarande ta sig in till stan, och man vill få dem att ta kollektivtrafiken istället för bilen.

Men om fler ska åka kollektivt måste man såklart utöka kollektivtrafiken, både antal avgångar, sträckningar och antal fordon.

Pengarna till detta kan man på ett enkelt sätt symboliskt få från trängselskatten, det vill säga bilåkarna betalar sitt trista beteende med att underminera sig själva och utöka satsningarna på ett hållbarare sätt att resa, och belönar på så sätt alla som reser så, och i slutändan också sig själva med en justare miljö om de nu har vett att uppskatta det.

Och de bilåkare som åker för att det inte finns någon kollektivtrafik där de bor kan på så sätt bidra till att det kommer att ha råd att upprättas så de slipper åka bil. Det här kan ju minsta unge begripa, men inte alliansen. Eller de begriper det nog, men struntar i det.

För alliansen kan betala sina bilresor och det är ju roligare att åka om det inte är kö. Hur de andra tar sig in - skitsamma, de kan väl trängas. I kollektiv- trafiken alltså.

Eller så får de väl betala, eller stanna i förorten. Istället fixar vi bättre vägar för oss som kan åka! Och bygger fler ringleder förstås. Så kan alla andra åka runt runt runt.



DET FINNS en anledning till att folk säger ja till trängselskatten; anledningar som bygger på ett hopp om bättre miljö och bättre kollektivtrafik, inte hopp om fler ringleder och bättre vägar för de som har råd men en lika usel miljö och dessutom en sämre ekonomi för oss andra. Alliansen förnekar sig inte. Att biltrafiken måste begränsas i det långa loppet är allmänt känt.

Att då ta ett initiativ som är riktat åt detta håll och utnyttja det, förstöra det, vanska om det, till ett initiativ som istället gynnar ett fortsatt bilåkande samt gynnar de rika och missgynnar de med lite pengar, en sån grej kan bara alliansen komma på. Undrar om de skrattar i mjugg nu?

Läs mer om