Människor som är troende dödar varandra

Piteå2009-02-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Enar Björkqvists insändare i Piteå-Tidningen den 3 februari, som jag vet tidigare har varit pastor, gillade inte min insändare om religionsuppfattningar.
Av hans svar kan man utläsa en strategi som är vanlig både inom politiken men även hos barn. Den strategin går ut på att säga "men du då", det vill säga man börjar prata om någonting annat i stället för det som man skulle prata om.
Jag har överhuvudtaget inte pratat om forna Sovjetunionen eller om Stalin eller om Hitler eller någon annan despot vars huvudsakliga uppgift var att ta död på människor.

Jag pratade om det du inte ville prata om nämligen hur människor som är troende dödar varandra. I bibeln så lyder det femte budet "du skall icke dräpa" vilket är glasklart, det kan inte missförstås.
Under andra världskriget kunde en tysk präst stå på ena sidan och säga till sina soldater "döda fienden Gud är med eder" och på den allierade sidan stod en annan präst och sade samma sak. Under korstågen så dödade man hedningarna som ofta var muslimer som tror på samma Gud men använder ett annat namn. Och man dödade dessa i Guds namn, vi kan fortsätta att räkna upp andra ställen som det forna Jugoslavien eller på Nordirland.
Eller så kan vi gå tillbaka till inkvistationen eller till häxförföljelserna när man i religionens namn förföljde och plågade människor. Var felet ligger är ju inte i religionen som sådan utan i religionsutövningen, det vill säga hos oss människor. Sedan det här med sägen som absolut inte har med att man förbjöd det kristna julfirandet i forna Sovjetunionen. Sägen skiljer sig från sagan genom att den utger sig för att vara sann.

Varför jag använder ordet sägen är ju genom att det innefattar hur man uppfattar Jesus. En del tror att Jesus var Guds son, en del tror att Jesus var en person som har funnits och en del tror faktiskt att han var en mumbo jumbo, därför är sägen ett lämpligt samlingsbegrepp för tron eller icke tron på Jesus.
Jag kan dessutom trösta Enar med att jag inte citerar någon som jag inte tror på, det vore ju samma sak som om jag skulle citera Hitler eller Stalin eller någon annan despot. Däremot tycker jag det är synd att man i många sammanhang och inte bara i det här försöker att komma undan frågan genom att prata om någonting annat.
Läs mer om