Koncentrering av handeln
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tycker det är jättebra att det finns sådana företag i Piteå. Naturligtvis förstår jag att det är för dyrt att flytta Aditro och därför orealistiskt och Aditro ska ju inte behöva betala för en flytt. Men jag kan inte låta bli att tycka det är tokigt att Aditro ligger efter gågatan och tar upp en lokal som är perfekt för handel.
Det är synd att Åhléns inte tog över lokalen när de hade chansen men då var läget inte lika hett. Piteå står inte och faller med Åhléns, men det ger väldigt negativa signaler att vi inte ens kan behålla Åhléns, som finns i nästan varje stad i Sverige.
Trots att Åhléns har problem så är det ganska många som handlar där och risken är att dessa väljer att åka till Luleå för att handla när Åhléns i Piteå stänger och då får handeln i Piteå ännu mer problem så visst är det bekymmersamt att Åhléns lägger ner.
Det finns bara fördelar med att koncentrera handeln, men det finns dock kedjor och butiker som har ett så bra koncept att det lockar kunder vars än de väljer att placera sig.
I de allra flesta fallen är dock läget oerhört viktigt och det finns till och med undersökningar som handlar om hur olika handelskedjor väljer att placera sina butiker. Det är exempelvis ingen slump att Gina Tricot ofta ligger i närheten av H&M och det är ingen slump att Stadium ofta ligger i närheten av Intersport.
Det är en helt medveten strategi från kedjornas sida att ligga nära andra kedjor. De vet naturligtvis hur viktigt det är att ha bra "grannar"! Ett passande ordspråk i detta sammanhang är: "Ensam är inte stark". Givetvis är det så att även Åhléns gynnas av att ligga lite mer centralt vida andra starka kedjor.
En annan viktig sak är att sommarturismen är oerhört betydelsefull för handeln i Piteå och är man turist och aldrig har varit i Piteå så är det inte så lätt att veta var alla affärer ligger.
Därför är det också bra om man kunde koncentrera handeln så mycket som möjligt.