Ingen bra ide med järnvägen genom centrala stan
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Långa köer flera gånger om dagen, buller, signaler det vill säga tågets egen tuta.
Diesellok är lika med miljöbov men framför allt: Vad händer om ett av dessa lok, elektriskt eller dieseldrivet råkar ut för haveri av något slag med flera vagnar (20-25 inget ovanligt) efter sig och blir stående med bommarna nere? Samtidigt som ett av de andra dieselloken med vagnar blir stående över nästa övergång vid Pite Energi när brandlarmet går i exempelvis centrala staden? Då sitter brandkåren på första parkett och kommer ingenstans.
Eller finns någon reservväg över gamla Assi iordningställd utifall olyckan är framme? Vi spetsar till det med att någon kontaktledning är nerriven så att även bommarna står nere vid Assi.
Då blir det att köra runt Öjebyn om den nämnda reservvägen finns. I annat fall, det som återstår är att bygga en ny linje över Lövholmen med ny bro över till Kappa.
I dag går den tunga lastbilstrafiken genom staden, efter att först vägts in på Kappa och sedan tillbaka till Lövholmen och ny mätning igen efter avläm-
nande av timmer.
För att inte tala om frustrerade chaufförer över omöjligheten att under vissa tider komma in på Timmerleden efter sitt besök på Lövholmen.
Onödigt omständigt och dåligt miljötänkande. Trafikljusen skulle också gå att fungera bättre, i dag fungerar det tillfredsställande bara vid Piteå älvdals sjukhus.