Hur ska man nå målen?

Piteå2007-09-20 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Nu har vi haft ett nytt fullmäktigesammanträde i Älvsbyn där man bland annat behandlade nämndsplanen för barn- och utbildningsnämnden.

Trots att planen innehåller stora brister så godkändes den eftersom SAP har majoritet.

I planen ställer man upp stora och fina mål och man talar om hur man skall mäta om man har uppnått sina mål, men man talar inte om hur man skall nå målen.

Det finns ett antal exempel: När det gäller barngruppernas storlek inom förskolan skall den minskas från 17 till 15 barn per grupp.

Målet är ju behjärtansvärt men är det ekonomiskt genomförbart, om inte är ju målet ouppnåeligt.

Alla barn och ungdomar skall nå kunskapsmålen i förskolor och skolor, men klarar skolan verkligen av att uppfylla de kvalitativa målen eftersom det genomsnittliga meritvärdet i årskurs 9 låg under riksgenomsnittet och i jämförelse med jämförbara kommuner under 2004 och 2005.

Eller blir måluppfyllelsen kvantitativ istället? Ett annat mål är att alla elever i årkurs två skall ges möjlighet att nå godkända resultat i svenska och mattematik, målet skall mätas genom årlig mätning i juni månad. Men hur skall man nå dit?

När det gäller skolk och lärarlösa lektioner skall man införa nolltolerans, hur skall man nå dit? Om man inte når målet vad gör man då? Försöker man nästa år igen?

Upplägget ger intryck av att man inte har en aning om hur man skall lösa problemet.

Detta är bara exempel av planen som godkändes, är det någon fler än jag som tycker att det ger ett väldigt oproffsigt intryck.

Läs mer om