Hur lysande är Pitholmsprojektet egentligen?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Min erfarenhet säger att om det finns pengar att hämta finns också företagare villiga att vara med.
Den enda rimliga slutsatsen måste vara att projektet är för riskabelt, de enligt uppgift insamlade 800 000 kronorna imponerar ju inte.
Och om det finns mer än denna summa, om finansieringen av banan är klar som Tomas Wirén säger, varför kör man då inte igång omedelbart? Varför ska man då tvinga ridklubben att flytta mot sin vilja?
Eller är det så att inblandade företag som ska bygga vägar och fastigheter kommer att göra det till ett överpris på cirka 15-20 miljoner och sedan använda de 15-20 miljonerna som sin "egeninsats" till själva travbanan?
Då blir det ju ändå skattebetalarna som får stå för notan för travbanan i och med att kommunen som ska hyra ridanläggningen av byggarna får betala ett överpris i hyra.
Om kommunen beslutar sig för Pitholmsalternativet kräver jag som skattebetalare att både väg- och fastighetsbyggen går ut på anbud, det är vår enda garanti att bygget inte blir dyrare än nödvändigt.
Men det går inte företagarna med på, de nöjer sig inte med att tvinga ridklubben att flytta mot sin vilja, de kräver dessutom att få utföra allt arbete själva. Utan konkurrens från andra. För att säkra övervinster som kan plöjas ned i travbanan.
Så kära Piteå kommun, för att undvika en präktig skandal och för att visa respekt för de aktiva i ridklubben, besluta omedelbart att sätta igång bygget på Grisberget.
Det tjänar vi alla på eftersom Grisbergsalternativet är minst tio miljoner kronor billigare att bygga och är minst en halv miljon billigare per år att driva än Pitholmsalternativet.