Har Pitebo tappat servicegnistan?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För någon månad sedan låste jag ut mig från lägenheten. Som tur var hade jag mobilen på mig men hade nycklarna på köksbordet liggandes bredvid min korthållare med körkort och bankkort. Jag fick tag i journumret som står längst ner i trappuppgången och ringde dit.
För att göra en lång historia kort: Personen jag pratade med vägrade ringa upplåsningen eftersom jag inte hade någon idhandling på mig.
Jag försökte förklara att det var inlåst med nycklarna på köksbordet och om det bara kom dit någon och låste upp kunde de själva få gå in och kolla idhandlingen.
När inte det gick försökte jag prata med personen om att det gick ju att fråga grannarna om jag verkligen var den jag utgav mig för att vara.
Jag försökte med allt:
e Jag ringde på mobilen som är registrerad i mitt namn på hemadressen.
e Jag hade visitkort med en tydlig bild på mig på framsidan och kontaktuppgifter på baksidan.
e Grannarna var beredda att intyga att det var jag.
e Jag visste precis vart allt låg i lägenheten även körkort, men personen totalvägrade att skicka dit någon för att jag inte hade min idhandling.
Till saken hörde att min kompis var och hälsade på och behövde sina nycklar för att ta sig hem, han skulle jobba dagen därpå. Missförstå mig inte, jag tycker det är bra med regler. Men nog finns det även något som kallas sunt förnuft och medmänsklighet?
Det andra som hände var när jag var in på Pitebo:s kontor och skulle prata med dem om uppsägning av lägenheten. Jag har hittat ett nytt ställe att hyra från första oktober, men eftersom uppsägningstiden är tre månader tänkte jag höra om det gick att ordna uppsägning tidigare. HSB Norr har köpt upp fastigheten och tar den i besittning den första oktober som jag förstår och därför tänkte jag höra om det var något som kunde påverka.
På kontoret pratade jag med en person som sa att jag inte kan säga upp lägenheten till första oktober utan måste betala till sista oktober. Jag har hört att HSB ska köpa upp fastigheten till oktober, är det något som kan påverka, frågade jag.
-Vi har redan sålt fastigheterna och tar hand om dem åt HSB, så det spelar ingen roll. Svaren i sig var ju jättebra, jag fick veta det jag ville, men jag kände mig inte bemött med respekt med tanke på tonfallet personen använde.
När man jobbar inom ett serviceyrke så tycker jag att man ska möta varje kund glatt och med respekt. Har man en dålig dag ska man ändå kunna bemöta en kund professionellt.