Med anledning av de senaste artiklarna om Norrbotniabanan tycker jag att uttalandena verkar ha ett syfte – att lägga locket på och få oss att tro att allt är beslutat och fastställt och att ”rätt” beslut är fattat, att det är försent för kommunens medborgare att yttra sig.
Enligt förvaltningslagen kan beslut fattade av myndighet ändras eller omprövas. Det är fakta.
Delar av det som sägs är inte sant. Vad som däremot är sant är att Piteåborna genom en folkomröstning har rätt att framföra sin åsikt i en fråga som kommer påverka vår kommun i århundraden framöver.
Piteåborna kan begära att de folkvalda ska agera i enlighet med deras vilja. De styrande har enormt stor makt att påverka Trafikverket i frågan, allt annat är nonsens.
Vi har alla röstat på olika partier (och den ideologiska grund de vilar på) eller till och med kryssat vissa personer. Men vi har inte röstat ”in-blanco” vi har inte överlåtit till våra politiker att fatta beslut över våra huvuden i icke ideologiska frågor och vi har rätt att höras när de beter sig så.
Frågan är oerhört viktig och inte alls av ideologisk karaktär som många vill göra gällande för att tysta de som förordar annan lösning än centrumalternativet. Det spelar ingen roll vilket parti man röstat på, frågan är viktigare än så. Vissa menar att ”bara för att man skriker högt” så har man inte rätt. Nej, det håller jag med om, men bara för att man framför sin åsikt och den inte överensstämmer med centrumalternativet så ska den inte nedvärderas och tystas.
Fakta är att väldigt mycket förändrats sedan beslutet fattades. Vi har nu en industriell expansion i regionen med ett flertal tunga industrisatsningar, Hybrit, H2 Green Steel, Northvolt, Vindkraftsatsningen bara för att nämna några.
Dessa kommer generera mängder av tunga transporter. Vi har en el-bilsstruktur som expanderar explosivt. När beslutet fattades fanns det 216 elbilar i Sverige, i dag är det cirka 250 000. Backens industriområde har blivit ett handelscentrum, frakter med lastfartyg kommer leda till ett stort antal broöppningar i Pitsund om centrumalternativet blir verklighet.
Varenda öppning kommer påverka tågtrafiken och dess logistik/tidsschema, den öppningsbara bron i Pitsund är även en stor riskfaktor. Om något skulle ”strula” med bron och dess funktion kommer HELA infrastrukturen på Norrbotniabanan stå stilla. Det gör den inte ifall sträckningen går längs E4.
Dragningen genom stan kommer påverka 1 400 fastigheter negativt (står i Trafikverkets utredning) och ett 30-tal fastigheter kommer lösas in. Tågtrafik innebär buller och vibrationer för de som vistas eller bor i närområdet, vilket påverkar vår hälsa.
Hela spårsystemet kommer omgärdas av stängsel och i vissa fall bullerplank, dock är det så snillrikt att detta inte är utritat på någon av de visionsskisser som presenterats, undrar varför?
Utredningen har inte på ett adekvat sätt tagit hänsyn till Hänsynsreglerna och Försiktighetsprincipen (kapitel 2 Miljöbalken) vid val av alternativ. Det finns ett alternativ (E4:an) som på ett markant sätt påverkar människors hälsa betydligt mindre. Om bansträckningen går via centrum kommer allt gods passera vårt centrum, men om den går via E4:an kommer merparten av godset passera utanför vårt centrum.
Det är fakta och fakta är att Piteborna har laglig rätt och möjlighet påverka vår kommuns framtid.
Röster ska höras inte tystas.