Effektivisera och förenkla bilbeskattningen

Piteå2007-03-22 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 En rättvis beskattning av bilen är att låta oss som sliter på vägarna och skadar miljön betala proportionellt efter vårt slitage.

En rättvis metod är att avskaffa nuvarande trafikförsäkring, fordonsskatt och registerhållaravgift och lägga motsvarande summa på bränslepriset. Det är djupt orättvist att en bil som körs några hundra mil belastas med samma fasta kostnad som en bil som körs 3 000 mil eller mer.

Det finns i dag cirka 58 000 "svenska" oförsäkrade fordon i Sverige. Många av dem används inte, men en hel del körs faktiskt varje dag.

Ett växande problem är att många låter sina bilar vara registrerade utomlands och kör en i Sverige oförsäkrad bil. Problemet har till exempel i Holland växt lavinartat. Mörkertalet för Sveriges del gör att det snart rör sig om 100 000 oförsäkrade bilar. Med höjd trafikförsäkring får vi fler oförsäkrade bilar.



År 2002 fick Trafikförsäkringsföreningen in cirka 330 miljoner kronor av allmänheten i straffavgifter. Nettobeloppet efter avdrag för verksamheten blev 260 miljoner kronor. Samtidigt uppgick skadekostnaderna för Trafikförsäkringsföreningen (TFF) på över 700 miljoner kronor.

Det innebär att vi andra, som betalar våra trafikförsäkringar, fick skjuta till över 400 miljoner kronor via våra egna premier. Eller 100 kronor extra per år och premie på grund av oförsäkrade fordon och smi-
tare. Varje år förekommer över 60 000 smitningar från olika typer av olyckor.

Överföres registreringen till försäkringsbolagen så slipper vi cirka 10 miljoner registerutskick. Vägverket slipper skicka ut fem miljoner fakturor avseende fordonsskatt och lika många lappar och vi slipper klistra på 5 miljoner klisterlappar att skatten är betald.



Fem kronor per dag och bil som trafikförsäkringen nu kostar läggs alltså över på bränslepriset. Likaså fordonsskatten, som i huvudsak beräknas efter bilens storlek, förbrukning och miljöpåverkan. För de flesta bilister blir totalkostnaden lägre för bilinnehavet. Vi får också in alla bilar i trafikförsäkringssystemet.

Varje bil har ju ett registreringsnummer och ett chassinummer och det finns ingen anledning för någon att använda sig av en utlandsregistrerad oförsäkrad bil. Är bilen svenskregistrerad så är den också trafikförsäkrad genom bränslepriset.

Det är betydligt lättare att få in avgifter från några få bränslebolag än miljontals bilister. Och tid som totalt sparas är bety-
dande.

Denna text är också skickad till Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och Anders Borg.

Läs mer om