Ankarskatavägen, en av de trafikfarligaste lederna

Piteå2008-12-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ibland, när man läser gatukontorets svar på insändare om trafiksäkerheten i Piteå, såsom nu sist i lördagens insändare i Piteå-Tidningen, kan man få intrycket att gatukontorets företrädare bara sällan och motvilligt rör sig i trafiken i Piteå.
I varje fall verkar de att avhålla sig att köra bil.

Det är ytterligt förvånande att gatukontoret trots långa utredningar inte förmåtts inse att Ankarskatavägen är en av de absolut trafikfarligaste lederna i Piteå. Gatan är smal, delvis krokig, illa upplyst och saknar gångbanor trots betydande gångtrafik, särskilt i området kring Ica Ankaret. Vintertid blir den ofta farligt spårig, inte minst i korsningen med Kvarngatan.

Korsningen vid Norrstrandsvägen är ofta sönderkörd och nersliten till "halv dikesnivå", förutom nu det faktum att trafikanterna på Norrstrandsvägen anser sig ha företräde, kanske med den starkares (det vill säga den rakaste och mest trafikerade gatans) rätt.
Cyklisterna, tyvärr mest skolungdomen, håller sig ofta på fel sida av gatan. Det må nu vara att gatukontoret inte kan lastas för sådana beteenden, men nog borde man ha vetskap om problem i alla fall.
Även om gatukontorets företrädare inte trafikerar gatan särskilt ofta kunde man kanske ställa sig där någon eftermiddag vid skoldagens slut och begrunda trafiksituationen. Det mänskliga ögat kan ibland vara bättre än något tekniskt mätinstrument.
Det duger alltså inte att möta dålig trafikmiljö med statistik och hänvisningar till bilisternas skyldighet att anpassa sin körning till trafikförhållandena.

Det vill till starkare och mera praktiska medel än så för att röra sig i riktning mot den i och för sig tämligen utopiska nollvisionen.
Och att trafikmiljön på Ankarskatavägen är usel lär väl ingen, inte ens gatukontoret, kunna förneka.
Ibland undrar man dessutom om inte gatukontoret hellre ägnar sig åt bortförklaringar än att ta till sig berättigad kritik när det gäller trafiken i Piteå. Dess invändning i insändarsvaret att gatan jämfört med liknande gator inte är smal i förhållande till sin funktion faller redan av det skälet att gatans körbana nyttjas inte bara av motortrafik utan också av gångtrafikanter, som inte har något annat alternativ.
Och nog fungerar väl ändå gatan, sett med realistiska ögon, som en tillfartsled med lite högre rang än övriga gator i området?
Läs mer om