Första gången, som jag skrev i ämnet, var jag inspirerad av Kata Nilssons utmärkta ledare. Nu är Kata handledare åt Karina Cubilla – KC. Jag tror, att de blir ett utomordentligt team.
Karina Cubilla har skrivit om tågförbindelserna till Norrbotten i PT den 5 mars 2020. Jag hoppas, att våra socialdemokratiska representanter i riksdagen läser hennes utmärkta ledare.
En kort repetition:
Elisabet Holm på Infrastrukturdepartementet skrev till mig i jan 2020.
Att år 2030 är Botniabanan finansierad och förhoppningsvis klar till Skellefteå
Att Norrbotniabanan Skellefteå - Luleå saknar finansiering.
Den 21 februari intervjuar Ylva Forslund verkställande direktören för Norrbotniabanan Gusten Granström i PT.
Gusten Granström är förhoppningsfull: Regeringen stöder en ansökan om medfinansiering.
Observera:
Regeringen beslutar inte att finansiera sträckan Skellefteå – Luleå.
Regeringens beslut är beroende av EU:s budget, vilken ibland är si, ibland så.
Jag delar tyvärr inte Gusten Granströms optimism.
Min fråga till våra socialdemokratiska representanter i riksdagen blir som vanligt: Vad har ni gjort och vad tänker ni göra, så att Norrbotnibanan får finansiering å det snaraste?